De vraag
Hoe lukt het me om regelmatig in mijn dagboek te schrijven?
Dag Christine,
Hoewel ik best graag schrijf, vind ik het lastig om dit met regelmaat te doen. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik alleen thuis ben dit gemakkelijker lijkt dan wanneer man en of kinderen er ook zijn.
Nog een blokkade is er als ik stress ervaar, waarschijnlijk dus als ik het schrijven het meest nodig heb. Wat zal mij kunnen helpen?
Groeten van Maria

Het advies
Beste Maria,
Dit zijn hele herkenbare situaties die je beschrijft. We zijn vaak geneigd om dat wat goed voor ons is als eerste te laten vallen. Zo nemen we ons gemakkelijker voor om meer te bewegen en minder te eten, maar in de praktijk blijkt het niet zo eenvoudig te zijn als dat het klinkt.
De verleiding om andere mensen of bezigheden voor het schrijven te laten gaan is soms erg sterk. Ik schrijf daarom graag op een locatie buiten de deur. Zo kan ik erg genieten van een afspraak met mezelf in een grand café in de stad of aan het strand. Ik zoek een fijne plek uit, bestel een smaakvolle cappuccino, pak mijn dagboek met favoriete pen uit de tas en … begin met schrijven.
Het geroezemoes om me heen van de andere gasten zorgt er voor dat ik me iets beter moet concentreren wat juist helpt bij het schrijven. Zo geniet ik van een moment voor mezelf, zonder dat ik me alleen voel. Ik kan het je van harte aanraden!
Wanneer je stress ervaart is het heel begrijpelijk dat je niet de rust wilt nemen om te zitten schrijven. Wat kan helpen is om eerst een stevige wandeling te maken en pas daarna een korte (!) tekst te schrijven. Het is veel beter om regelmatig even te schrijven, dan je te richten op een vrije middag die telkens weer opgeschoven of opgevuld wordt door afspraken met anderen.
Probeer daarom eens het volgende:
Benodigdheden:
kookwekker, je dagboek, een fijne pen en 10 minuten tijd
Open je dagboek en zet de kookwekker op 10 minuten.
Begin onmiddellijk daarna te schrijven, zonder eerst een plan in je hoofd te maken waar het over moet gaan. Het enige dat je afspreekt met je zelf is dat je gedurende die 10 minuten blijft schrijven, wat er ook gebeurt! Als je de concentratie verliest, maar de 10 minuten zijn nog niet voorbij, dan herhaal je simpelweg het allerlaatste woord dat je hebt geschreven… geschreven geschreven geschreven geschreven geschreven… en zonder moeite kom je vanzelf op een andere gedachte of impressie waar je mee verder kunt… tot de kookwekker rinkelt.
Lees tot slot de tekst hardop aan jezelf voor. Het zal je verbazen hoeveel je in 10 minuten kunt schrijven én hoe eenvoudig het is om tussen alle drukte door 10 minuten schrijftijd te reserveren. Het kan vlak voor de kinderen thuis komen, als het vlees staat te sudderen of de wasmachine bijna klaar is met het programma. Maak er een sport van om steeds weer nieuwe schrijftijd te vinden, het zal je goed doen!
Hartelijke groet,
Christine de Vries