In dit dagboek noteer je jouw stressniveau en hoe je je voelt gedurende de dag. Beschrijf vooral de stressvolle gebeurtenissen.

Noteer regelmatig (elk uur) je stresslevel:

  • het tijdstip
  • de hoeveelheid stress die je ervaart op een schaal van 1 tot 10
  • hoe gelukkig je je voelt
  • hoeveel plezier je in jouw werk hebt
  • hoe efficiënt je aan het werk bent

Noteer bij elke stressvolle gebeurtenis:

  1. wat er precies gebeurde
  2. wanneer en waar het gebeurde
  3. welke belangrijke factoren de gebeurtenis stressvol maakten
  4. hoe stressvol de gebeurtenis was (op een schaal van 1 tot 10)
  5. hoe je met de gebeurtenis bent omgegaan
  6. of je hebt kunnen achterhalen waardoor je gestresst raakte
  7. of je goed met de spanning bent omgegaan

Na een paar weken kun je patronen zien in je dagboek:

Je begrijpt bij welk stressniveau je je het gelukkigst voelt. Daarnaast weet je bij welk stressniveau je het meest effectief werkt. Je ontdekt waarschijnlijk dat je goed presteert, zelfs als je gestresst bent.

Bovendien weet je nu wat de belangrijkste bronnen van onplezierige spanning zijn. En onder welke omstandigheden de spanningen vooral onplezierig zijn. Je ontdekt welke strategieën om met spanning om te gaan voor jou effectief zijn en welke niet.

Doel

Deze informatie helpt je bij het maken van keuzes. Je weet nu wat jouw alledaagse stressbronnen zijn, wat wel en niet voor je werkt in het omgaan met spanning, welke hulpmiddelen je hebt als je te veel stress ervaart en ook hoe je op een effectieve en efficiënte manier kunt omgaan met alledaagse gevoelens van stress.

TEST
Doe de test »

Heb je een gezond stressniveau – of loopt je gezondheid gevaar?

Stressniveau verlagen

Deze ontspanningsoefeningen helpen je blijvend ruimte vrij te maken in je leven om te ontspannen. De eerste drie oefeningen zijn bedoeld om in kaart te brengen wat je stress oplevert; de oefeningen daarna helpen je weer evenwicht te vinden.

Credits: The University of North Carolina