De vraag
Hoe krijg ik het vertrouwen van mijn man terug?
We hebben veel meegemaakt, maar mijn man heeft me altijd gesteund en veel van me overgenomen toen ik een postnatale depressie had. Sinds een jaar voel ik me weer goed en heb ik zin om af en toe de hort op te gaan. Daar heeft hij moeite mee. Hij denkt dat ik andere mannen opzoek, is achterdochtig en controleert alles wat ik doe. Hoe krijg ik zijn vertrouwen terug zonder dat ik mezelf moet opsluiten?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Dat vertrouwen is niet jouw probleem, maar het zijne. Anders gezegd: het is niet aan jou om zijn vertrouwen te winnen, het is aan hem om je vertrouwen te geven. Ik zou hem een groot cadeau geven om hem te bedanken voor zijn goede zorgen en dan zeggen dat je voortaan weer zelf bepaalt wat je doet.
Jullie zijn trouwens niet de enigen. Veel stellen vinden het lastig om de taken opnieuw te verdelen na een periode waarin de een voor de ander heeft gezorgd. Ineens zijn er weer twee kapiteins op het schip van de relatie en het gezin. Dat is even wennen.
Maar bij jullie is er de complicatie van jaloezie. Dat groene monster groeit door controleren, ondervragen en spioneren. De enige manier om jaloezie te bestrijden, is afstand creëren. Als je man merkt dat je niet vreemdgaat, ook al controleert hij je niet, dan kan hij je langzaamaan weer vertrouwen geven.
Hoe creëer je afstand? Geef geen antwoord op ondervragingen. Sta niet toe dat hij je controleert. Vertel hem niet waar je bent geweest. Leef je leven en wacht tot hij tot bedaren komt.