De vraag
Hoe kom ik over als ik bloos?
Ik ben snel geneigd om te blozen. Tijdens speeches of vergaderingen baal ik dan van mezelf – omdat ik denk dat anderen daardoor meteen zien dat ik niet zeker ben van mijn verhaal. Aan de andere kant vind ik het weleens charmant als iemand anders van kleur verschiet. Want misschien is het wel een teken van betrokkenheid bij het verhaal.
Kunt u mij vertellen welk waardeoordeel mensen toekennen aan blozen?

Het advies
Expert
Frank van Marwijk
Lichaamstaal deskundige
Blozen is een apart fenomeen, en alleen bij mensen bekend.
De betekenis
Bij blozen verwijden de bloedvaatjes zich in je gezicht, hals en borst. Daardoor loopt je gezicht rood aan en/of krijg je rode vlekken in je nek. Het vindt plaats als reactie op emoties zoals stress, schaamte of verlegenheid. En dat maakt het juist zo vervelend, want door te blozen geef je iets van jezelf bloot dat je eigenlijk niet wilt laten zien.
Snel rood worden houdt jouzelf meer bezig dan de ander
Het is goed om deze twee dingen te beseffen:
1. Je voelt zelf eerder dat je rood wordt dan dat anderen het zien. Blozen valt niet altijd evenveel op, zeker niet als het donker is in de ruimte waar je bent. Ook al voel je die blos wel.
2. Tijdens speeches of vergaderingen zullen mensen je beoordelen op je verhaal en je presentatie, niet op het blozen. Ook al ervaar je dat zelf waarschijnlijk anders.
Schaamte leidt tot blozen en vice versa
Schaam je je erover, dan wordt het van kwaad tot erger. Je gaat dan namelijk ook blozen uit vrees om te blozen. En misschien kom je dan ook niet goed meer uit je woorden. Zo’n blos is dus vooral vervelend omdat je (ongewild) iets verraadt over je gedachten. Schaam je je bijvoorbeeld omdat je denkt dat je iets verkeerd hebt gedaan en bang bent dat anderen dat merken, dan trek je met blozen júist ongewenst de aandacht naar je toe. Je kunt er ook van worden verdacht iets slechts te hebben gedaan, terwijl dat helemaal niet zo is. Je bloost dan vanwege plaatsvervangende schaamt: je schaamt je omdat je het vervelend vindt dat anderen verkeerd over je denken. En dat roept dezelfde emotie op: schaamte, en dus weer blozen!
Op dezelfde manier kun je ook van kleur verschieten als mensen verkeerde gedachten aan jou toeschrijven. Iemand insinueert bijvoorbeeld dat je flirt met een jongen. Jij weet zelf goed dat dat niet waar is, maar alleen al door het idee dat de ander dat denkt, loop je rood aan. Dat is vervelend omdat dit zijn of haar idee alleen maar bevestigt.
Dit zijn voorbeelden waarin blozen lastig kan zijn. Het is niet zozeer de kleur die je krijgt, maar het gevoel dat je daarbij hebt wat het meest vervelend is. Vooral het gevoel dat mensen verkeerd over je denken.
Waarom blozen niet erg is
Anderen vinden blozen een minder groot probleem dan de persoon die bloost. Het is waar wat je zegt, dat blozen iets charmants heeft. Jij zegt dat over anderen die blozen, maar anderen zeggen dat ook over jou! Iemand die bloost wordt vaak aardiger gevonden dan iemand die stoïcijns blijft. Het is charmant en heeft ook wel iets naïefs en onschuldigs. Sommige personen vinden het daarom leuk om mensen die blozen een beetje te plagen, juist om ze meer te laten blozen – arme jij!
Rood worden is niet erg, mensen zullen je er niet op afkeuren. Als je vaak bloost, is het goed als je dat ook van jezelf leert te aanvaarden – hoe lastig je dat ook vindt. Zeker tijdens officiële momenten als speeches of vergaderingen is dat aan te raden, omdat het je afleidt van je verhaal. Zodra je minder aandacht geeft aan het blozen, zul je het waarschijnlijk ook minder gaan doen. Verder is het goed om te weten dat de bloosneiging minder wordt naarmate je ouder wordt.
Medische behandeling
Voor de volledigheid is het goed om te weten dat je je medisch kunt laten behandelen tegen blozen. Heb je er erg veel last van en beheerst het je sociale functioneren, dan is het goed om er eens met je huisarts over te praten. Er bestaan goede medicijnen die helpen, en je kunt je er zelfs aan laten opereren.
Maar voor je dit overweegt is het goed je af te vragen of dat wel nodig is. Zoals gezegd: het is lastig, maar niet erg.