De vraag
Hoe kan ik mijzelf verkopen op een natuurlijke manier?
Dag Irene,
Ik heb kort geleden mijn eigen onderneming opgestart als organisatieadviseur (freelancer). Ik zie er tegenop om acquisitie te plegen. Mijzelf verkopen voelt onnatuurlijk. Mensen die mij kennen, zeggen ook tegen mij: ‘Je bent een kei in je vak en als mensen wisten wat je kunt, zouden ze in de rij staan voor je. Maar je zou het nog moeilijk kunnen krijgen omdat je te bescheiden bent.’
Heb je voor mij tips hoe ik op een natuurlijke, ongedwongen manier in contact kan komen met mogelijke opdrachtgevers en mijn waarde aan hen zichtbaar maak? Het is overigens wel zo dat mensen die mij kennen, mij ook inderdaad aanbevelen bij anderen of mij terugvragen… Maar dat is niet voldoende om een onderneming op de drijven…. Bedankt alvast!
Vriendelijke groet,
Arend

Het advies
Beste Arend,
Waarschijnlijk vinden veel mensen het lastig om acquisitie te plegen. Deze mensen zullen er doorgaans voor kiezen in een omgeving te werken waar zij dit niet hoeven te doen. Je hebt er ondanks dat je er tegen op ziet acquisitie te plegen voor gekozen je eigen onderneming op te starten. Dit betekent dat je deze uitdaging toch aan zult moeten gaan.
Uit je vraag komt naar voren dat je acquisitie plegen ziet als je zelf verkopen. Ook blijkt dat je een goede organisatieadviseur bent. Immers, je wordt teruggevraagd door voormalige opdrachtgevers en aanbevolen aan andere bedrijven.
Misschien helpt het je om onderscheid tussen de persoon Arend en het product organisatieadvies. De persoon Arend verkoopt dan niet zich zelf, maar een goed product, wat door anderen wordt gewaardeerd en aanbevolen. Een acquisitiegesprek kan wellicht gemakkelijker verlopen als je de persoon van het product scheidt!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater