De vraag
Wat betekent ik-zwakte?
Beste Jolet,
Van een psycholoog heb ik ooit te horen gekregen dat ik mogelijk lijd aan ik-zwakte. Die term blijft maar door mijn hoofd spoken. Wat betekent het?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
De term ik-zwakte of ego-zwakte komt uit de psychoanalytische school van Freud. Psychoanalytici kennen naast het ego nog het super-ego en het id. Het super-ego bestaat uit de beperkende normen van de ouders. Het id bestaat uit primitieve impulsieve reacties zoals woede die onbewust meespelen. In de ontwikkeling naar volwassenheid neemt het ego van deze drie steeds sterker de leiding.
Iemand met een sterk ik kan het leven beter aan dan iemand met een zwak ik. Ik-sterkte maakt dat je tegen angsten opgewassen bent, teleurstellingen kunt opvangen en je impulsiviteit kunt beheersen (genot zoeken of woede uitleven). Zo helpt een sterk ik om stug vol te houden bij het leren van iets moeilijks.
Hoe sterker iemands ik is, des te beter is hij in staat om autonoom zijn leven in te richten, gelijkwaardige relaties aan te gaan en zich in zijn werk te ontwikkelen. Ik-sterkte ontwikkelt zich geleidelijk; psychotherapie helpt daarbij. Bovendien groeit zelfvertrouwen met het ouder worden. Het is dus niet zo dat ik-zwakte levenslang hetzelfde blijft. Vermoedelijk staat u nu een stuk steviger in het leven dan toen u destijds die term ik-zwakte voor het eerst hoorde.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp