De vraag
Hoe kan ik mijn hypochondrische vriend helpen?
Beste Jolet
Mijn vriend is regelmatig bang dat hij ziek is, vooral wanneer hij hoort over de ziekte van anderen. Hij weet dat hij hypochondrisch is, maar dat neemt zijn vrees niet weg. Soms troost ik hem en probeer ik de pijn weg te masseren. Een andere keer zeg ik dat hij zich niet zo moet aanstellen. Hoe kan ik hem het beste helpen? Kan hij zichzelf op dit punt sterker maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Als de hypochondrie het normaal functioneren verhindert, is het tijd om via de huisarts hulp te zoeken. Mijn eerste advies aan hem is: geef niet aan de angst toe, bijvoorbeeld door eindeloos symptomen op te zoeken op internet. De tweede tip is: aarzel niet om met klachten naar de huisarts te gaan (sommige hypochonders durven ook dat niet), maar vertel de huisarts wel over de hypochondrie.
Voor u als partner heb ik het advies: val hem niet te hard aan als hij aan het tobben slaat, het is al goed dat hij zelf weet dat het angst is. Spring uw partner niet als een detective op de nek – ‘Nu je iets leuks aan het doen bent, is je pijn verdwenen’ – maar bevorder het checken van de realiteit. ‘Óf je gaat naar de huisarts, óf je houdt erover op.’
Een algemene remedie tegen angst is: leef ontspannen en sportief en zoek voldoende goede afleiding.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, mei 2007