De vraag
Hoe help ik mijn zoon met zijn verlegenheid?
Beste Pieternel Dijkstra,
Mijn zoontje van zes is verlegen, onzeker en heeft last van faalangst. Hij gaat daarmee om door de clown uit te hangen of zich ouwelijk of bazig te gedragen. Vaak overschreeuwt hij andere kinderen. Ik vind het moeilijk om hiermee om te gaan en wil hem graag helpen. Maar hoe ga ik hiermee om?
Anna

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Anna,
Ik begrijp je probleem. Je zoontje moet leren om te zeggen hoe hij zich voelt en wat er aan de hand is. In plaats van zich kwetsbaar op te stellen en te zeggen dat hij zich bang of onzeker voelt of tegen iets opziet, doet hij nu stoer en overschreeuwt hij anderen. In feite is dat een kwestie van assertiviteit. Het lijkt misschien alsof je zoontje, als hij weer eens iemand overschreeuwt, heel stoer en assertief is, maar dat is absoluut niet  waar.
Assertiviteit wil zeggen dat je durft te zeggen wat je op je lever hebt. Dat kan betekenen voor jezelf opkomen, maar het kan ook betekenen je kwetsbaar opstellen. Met dat laatste heeft je zoontje problemen. Dat kan komen doordat angst een slecht imago heeft, het is niet erg stoer om toe te geven dat je je bang voelt. Het kan ook zijn dat hij moeite heeft met het formuleren van zijn gevoelens. Hoe zeg je dat je onzeker of bang bent of ergens tegenop kijkt zonder af te gaan?
1. Je kunt hem vertellen dat iedereen wel eens bang is of tegen iets opziet en voorbeelden geven (waar zie je zelf bijvoorbeeld tegenop). En dat het juist heel sterk is als iemand zijn ware gevoelens toont, als iemand durft te zeggen dat hij iets niet weet, tegen iets opziet of bang voor iets is.
2. Je kunt hem kort en krachtig corrigeren als hij een ander overschreeuwt. Dat mag  niet. Doet hij het desondanks toch, geef hem dan een time-out als je de gelegenheid hebt. Dat wil zeggen: zet hem bijvoorbeeld tien minuten in de hal om af te koelen. Zo leert hij dat anderen overschreeuwen niet mag. Daarna mag hij weer in de kamer.
3. Je kunt in situaties die je zelf vervelend vindt, voordoen hoe je je onzekerheid of angst kunt uiten. Hoe zeg je dat je je onzeker voelt of iets liever niet wilt? Hoe vraag je om hulp? Jij als volwassene kunt dat voordoen.
Het zijn allemaal open deuren en het kan zijn dat je dat allemaal allang hebt geprobeerd. Kom je er niet uit, dan is het heel verstandig om je kind een assertiviteitscursus voor kinderen te laten volgen. Op een assertiviteitscursus leert je kind via rollenspellen en oefeningen op een fatsoenlijke manier te zeggen wat hem dwarszit en krijgt hij meer zelfvertrouwen. Succes!
Pieternel Dijkstra