De vraag
Hoe ga ik om met mijn narcistische ex?
Beste mevrouw Labrijn,
Twee weken geleden heeft mijn partner de relatie beëindigd – na 3 jaar samenwonen. De eerste jaren was hij een sympathieke aardige man, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat hij geen empathie toonde.
Hij luisterde slecht, ik betrapte hem vaak op leugentjes. Hij communiceerde met mijn dochter via mij, en keerde zich tegen haar. Hij was het zat met ons.
Ik wacht nu op eigen woonruimte en hij zegt helemaal niks meer tegen me. Hij is 180 graden gedraaid. Heel apathisch gedrag. Hoe verklaar ik dat?
Is hij een narcist? Ik ben zijn vierde relatie en het ligt nooit aan hem dat de relaties uit gaan…
Vriendelijke groet,
Ig

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Ig,
Ik kan en wil het gedrag van je ex niet verklaren, ik heb hem immers nooit gesproken. Een algemene interactieregel is dat, hoe meer de een trekt, aandringt op contact, claimt, devalueert, hoe meer de ander zich terugtrekt. Waarna de eerste al dan niet uit gevoelens van eenzaamheid zal trekken, pushen, claimen, devalueren en de ander zich nog meer terugtrekt.
Ik voel met je mee, het moet zeer zwaar zijn om samen nog een woning te delen tot aan de verhuizing; terug te moeten blikken op een relatie die hoopvol en positief begon en alle ontgoochelingen en teleurstellingen daarna.
Het is de kunst om met veel begrip, mededogen, empathie voor jezelf te achterhalen wat je eigen aandeel is geweest in jullie interactie en hoe de relatie zich ontwikkelde.
Een urgentere vraag is op dit moment wellicht, hoe je het uithoudt, wachtend op eigen woonruimte in een huis waarin je doodgezwegen wordt, als ik het goed begrijp.
Zorg voor voldoende contacten met personen die je een warm hart toedragen. Zorg voor afleiding, activiteiten die je goed doen. Stel het verhuizen niet onnodig uit nu de kogel door de kerk is.
Geef ‘ik’- boodschappen. Dus niet: ‘Jij bent een stomme narcist en ik kan er niet meer tegen’, evenmin: ‘ik vind je een narcist en ik kan er niet tegen…’(ten onrechte meent men wel dat als het woord ‘ik’ er maar in staat, het automatisch een ‘ik-boodschap’ wordt).
Bijvoorbeeld, en dit is een ‘hinein-geinterpreteerd’ voorbeeld: ‘Ik vind het erg dat we het samen niet gered hebben en nou ook nog in een gespannen situatie moeten leven totdat verhuizen mogelijk is. Door het zwijgen en elkaar negeren voel ik me nog meer ellendig en waardeloos; ik zou liever hebben dat we elkaar deze maanden globaal op de hoogte houden van het reilen en zeilen in onze levens en elkaar praktisch steunen…’
Schrijf niet voor hoe of wanneer of binnen welke tijdslimiet dat gebeuren moet en accepteer het als het niet gebeurt. Blijf bij jezelf; steek geen energie in analyses die uw ex devalueren, daar ga je jezelf niet beter door voelen. Maar devalueer jezelf evenmin.
Veel sterkte.
Groet,
Sybille Labrijn