De vraag
Hoe krijg ik mensen stil in de stiltecoupé?
Beste Hans,
Dagelijks reis ik met de trein en zit expres in de stiltecoupé om daar rustig te kunnen lezen/werken. Vaak zijn de medereizigers gewoon aan het praten en/of bellen en dit irriteert me mateloos. Af en toe probeer ik een medereiziger ervan te overtuigen dat het een stiltecoupé is. Ik vraag bijvoorbeeld of ze weten dat het een stiltecoupé is, of ik wijs op het raam.
In 75% van de situaties gaat diegene echter gewoon door met praten. Om verdere ergernis te voorkomen heb ik mezelf voorgenomen dat ik maar een keer per twee weken mag proberen een ander te overtuigen. Ik zou wel een effectievere manier willen weten om mensen zo ver te krijgen de stilte te respecteren. Alvast bedankt.
Groeten van H.

Het advies
Beste H.,
U kunt uiteraard besluiten de stilte agressief eisend af te dwingen. Als u daar een type voor bent, het kan. Maar dan werkt u waarschijnlijk niet rustig meer.
Als u een niet-agressieve manier zoekt, dan helpen misschien de volgende zinnetjes:
• Meneer, u vergeet dat dit een stiltecoupé is.
• … u denkt er misschien niet aan dat dit ….
• Ik ben speciaal hier gaan zitten omdat ik vandaag in rust wil / moet werken.
• ik zou me graag willen concentreren in deze stiltecoupé
• misschien zijn er mensen die zich er aan storen.
Ik merk in de bovenstaande zinnen hoe belangrijk de intonatie is.
Succes,
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl