De vraag
Hoe ga ik om met mijn alcoholverslaafde moeder?
Mijn moeder is opgenomen geweest in een ontwenningskliniek, maar ging daarna meteen weer drinken. Ze zegt dat ze niet wil stoppen, nu niet. Ze heeft geen baan meer, onderneemt weinig en zoekt zelden contact met mij en haar andere dochter. Ik wil er niet bij zijn als ze drinkt. Ze is dan geen prettig gezelschap en ik word er verdrietig van. Maar ik word ook ongelukkig als ik haar niet zie. Ik heb me er wel bij neergelegd dat ik haar niet kan helpen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik vind het getuigen van wederzijds respect dat u beiden eerlijk bent: uw moeder beslist dat ze drinkt, u beslist dat u daar niet bij wilt zijn, maar u wilt haar wel blijven ontmoeten. Is het een idee om uw moeder af en toe mee te nemen op een uitje, eventueel samen met uw zus? Ik denk aan winkelen, wandelen of een bioscoopbezoek, wat jullie maar prettig vinden. Of help haar met iets praktisch in huis – verven, schoonmaken of tuinieren. Misschien wordt ze al snel onrustig omdat ze wil drinken; houd het bezoek dan kort.
Voor lotgenoten, steun en advies kunt u kijken op drankjewel.nl.