De vraag
Mijn vrouw drinkt te veel
Mijn vrouw drinkt te veel. Ik heb het een paar keer tegen haar gezegd, maar ze drinkt stug door. Het vervelende is dat ze geen leuker mens wordt van alcohol drinken. Ze valt sneller uit, na het eten gaat ze een uurtje op de bank slapen. Ik heb haar gevraagd om eens een week niet te drinken, maar ze kan eigenlijk geen dag zonder. Ze is echt zo iemand die houdt van vaste routines en ritmen en als iets eenmaal in haar systeem zit, gaat het er niet meer uit. Wat kan ik doen?

Het advies
Wat vervelend voor jullie beiden! Het probleem is, dat ik hier niet in algemene termen op kan antwoorden. Om u van dienst te kunnen zijn, zou ik veel meer moeten weten, bijvoorbeeld over hoelang deze situatie al zo is, welke functie alcohol in uw vrouw haar leven speelt, hoeveel precies ‘te veel’ is in uw ogen etc.
Kortom: de situatie zou eerst goed verkend moeten worden voordat u een bevredigend antwoord zou kunnen krijgen. Dan helpen niet algemene uitspraken als: in ieder geval niet veroordelen, altijd ‘ik-boodschappen’ uitzenden (ik vind het vervelend, dat we niet meer gezellig op de bank kunnen zitten, ik maak mij zorgen), haar zelf laten nadenken (voelt jouw alcoholgebruik als iets waar iemand zich zorgen over moet maken?) of iets dergelijks.
Daar komt bij dat ik een wetenschapper ben, terwijl dit een vraag is waar hulpverleners, die hier dagelijks mee bezig zijn veel beter op ingespeeld zijn.
Ik raad u aan de alcoholinfolijn te bellen: 0900-1995 (10 ct p/min.), die is van 9 tot 5 uur bereikbaar en daar zitten medewerkers (voormalige collega’s van mij) die veel beter aandacht kunnen schenken aan uw specifieke situatie, concrete oplossingen kunnen schetsen en ook wegen weten voor eventuele vervolghulp/specialistische hulp.
Ik hoop van harte dat u daar het antwoord vindt.