De vraag
Hoe condoleer ik iemand die mij niet kent?
Beste Beatrijs,
Vorige week overleed – veel te jong – een van onze collega’s. Komende week wordt zij begraven. Zoals meerdere collega’s ben ik geen bekende voor haar man en kinderen. Horen wij ons voor te stellen met het condoleren of is het alleen maar een extra belasting voor de familie als in korte tijd allemaal namen genoemd worden?
Groeten van Ab

Het advies
Beste Ab,
Als iemand in de bloei van zijn of haar leven overlijdt, komen er doorgaans heel veel mensen naar de begrafenis. Dat aantal kan wel in de honderden lopen. Deze mensen, veelal uit de werksfeer, zal de familie niet kennen. Het heeft dan ook weinig zin als collega’s of werkrelaties zich persoonlijk gaan voorstellen, wanneer ze aan de beurt zijn in de condoléancerij. Dat houdt de voortgang op en de naam dringt toch niet door tot de naasten.
Het volstaat dus om uw medeleven uit te spreken, aangevuld met het zinnetje ‘Ik ben een collega van …’ (voornaam van de overledene).
Met vriendelijke groet,
Beatrijs