De vraag
Hoe breng ik geduld op?
Beste Jolet,
Ik weet dat sommige problemen tijd nodig hebben voordat ze worden opgelost. Maar hoe krijg je het voor elkaar om dat geduld op te brengen als je wilt dat dat nú gebeurt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U maakte al een begin door vast te stellen dat uw eisende opstelling niet effectief is: het gaat niet sneller naarmate u bozer roept ‘Het moet!’ Wees eerlijk over de invloed die u zelf heeft. We hebben niet zoveel macht over gebeurtenissen. En ook de mensen om ons heen kunnen we nauwelijks veranderen.
Blijft over: jezelf veranderen. Dat kán, een klein beetje, en dan alleen met mildheid en geduld – u zegt het zelf al. Beschouw wat u niet kunt veranderen als een regenbui – het is jammer als het giet, maar u legt zich er bij neer (acceptatie) en steekt een paraplu op (aanpassing).
Uw karakter zult u niet kunnen wijzigen, maar het geeft verlichting als u beter rekening leert te houden met wat u nodig heeft en realistischer omgaat met uw invloed. Deze levenshouding is de ‘paraplu’ die uw leven makkelijker zal maken, ook zonder dat er veel veranderd is. Zo’n houding noemen we ‘compassie’ – er zijn trainingen voor. Gun uzelf de tijd om hier uw weg in te vinden.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp