De vraag
Herstellen van een burn-out, hoe doe ik dat?
Begin vorig jaar heb ik ontslag genomen van mijn werk. Ten eerste omdat ik al enige tijd geen uitdaging meer in mijn werk zag. Bovendien had ik al een tijdje burn-out verschijnselen zoals slecht slapen, onrust, stress, moeilijk afstand kunnen nemen van werk (’s nachts wakker worden van dingen op mijn werk die mij onbewust bezig houden), hartkloppingen, hyperventilatie, snel emotioneel, etc.
Ik denk dat ik die burn-out klachten kreeg omdat ik niet meer op de goede plek zat. Ik zette me ondertussen wel voor tweehonderd procent in – terwijl ik al goed beoordeeld werd. Daarnaast ben ik (hoog)gevoelig, perfectionistisch, een harde werker, gedreven, en mis ik uitdaging en persoonlijke ontwikkeling etc.
Wat adviseert u mij, welke stappen kan ik nemen om te herstellen van een burn-out? En wat moet ik doen om burn-out verschijnselen in de toekomst te voorkomen?

Het advies
Je hebt een dappere beslissing genomen. Het devies is nu om eerst maar weer eens gezond te worden, je te oriënteren en de stap te zetten om de accu weer op te laden.
Het verloop van een burn-out
Om te herstellen van een burn-out maak ik onderscheid tussen de volgende fases.
1. De herstelfase. Hierbij is het belangrijk dat je voldoende tijd en rust voor jezelf neemt. Doe ontspanningsoefeningen, onderneem fijne dingen met familie/vrienden, kies lichaamsbeweging die je leuk vindt en doe die hobby waar je blij van wordt.
2. De oriënteringsfase. Hierbij kun je een cursus doen. Bijvoorbeeld een cursus waarbij aandacht wordt besteedt aan stressmanagement, lichamelijke/medische zaken, persoonlijke ontwikkeling, ontwikkeling van je sociale netwerk, en loopbaanontwikkeling.
3. De oplaadfase. Voel je je na verloop van tijd weer energierijker, dan kun je je langzamerhand eens gaan concentreren op mogelijke werkzaamheden. Je kunt je afvragen of er specifieke competenties zijn waaraan je wilt werken.
Wat komt ná het herstellen van een burn-out
Voor later is het belangrijk dat je een leven leidt en werk doet dat je veel vreugde en voldoening geeft. Een leven met (eventueel) een ander levenstempo, in combinatie met voldoende lichaamsbeweging en ontspanning.
Ik wens je een voorspoedig herstel, hernieuwde energie en in de toekomst veel arbeidsvreugde toe.