De vraag

Heeft u tips voor mijn angst voor bloed?

Geachte prof. dr. Ad de Jongh,
Heeft u ook tips voor mensen met niet-traumagerelateerde fobieën? Ik heb te maken met een injectiefobie/bloedfobie die erfelijk lijkt te zijn. Ik zou graag willen weten of u tips heeft over hoe ik hiermee het beste kan omgaan en de angst kan verminderen zonder meteen in therapie te gaan.
Met vriendelijke groet
Lisanne

Het advies

Expert

Ad de Jongh

Angst en psychotrauma

Beste Lisanne,
Een injectieangst is goed te behandelen met de (standaard) gedragstherapeutische methode die exposure in vivo wordt genoemd. Het kan verstandig zijn om dit met hulp - en onder begeleiding - van een ervaren psycholoog te doen.

Echter, wat deze angst – zoals je wellicht al weet - zo specifiek maakt is de duizeligheid en het flauwvallen dat er mee gepaard kan gaan. Met name de reactie van mensen met een extreme angst voor bloed wordt nogal eens gekenmerkt door een zogenaamd di-fasisch responspatroon. Dit houdt in dat zij bij het zien van bloed of letsel een zeer sterke verlaging van de bloeddruk en de hartslag ervaren, waardoor zij soms flauwvallen (en daarbij zichzelf kunnen verwonden). Er zijn inderdaad aanwijzingen dat hierin een erfelijke component speelt.

In tegenstelling tot de meeste angsten en fobieën wordt voor mensen met dit type angst aanbevolen - wanneer zij bijvoorbeeld een injectie of een medische ingreep moeten ondergaan - geen ontspanningsmethoden te gebruiken, aangezien door de bloeddrukverlaging die daar het gevolg van is, het flauwvallen juist wordt bevorderd. In dit geval is het verstandig eerst, in plaats van te ontspannen, te leren de bloeddruk zelf te verhogen door de spieren aan te spannen. Deze techniek wordt met de naam 'applied tension' aangeduid.

Deze techniek zou voor jou dus heel geschikt kunnen zijn. Het is verstandig je deze spanningstechniek eerst eigen te maken door er veel mee te oefenen en pas als je de techniek goed in de vingers hebt de confrontatie met een medische ingreep of de injectie aan te gaan. Ik zal deze spanningstechniek hieronder stapsgewijs voor je beschrijven.

1. Neem plaats in een comfortabele stoel.

2. Span zo veel mogelijk spieren maximaal aan, inclusief de spieren van armen, borst, benen en gezicht. Doe dit gedurende 10-15 sec. Meestal voel je dan een warme stroom of een warm gevoel in het hoofd. Dit is dan het teken om de volgende stap te nemen.

3. Neem gedurende 20-30 seconden rust in een normale (dus niet speciaal ontspannen) toestand.

4. Herhaal de voorgaande stappen 5 maal.

5. Oefen met het voorgaande 5 keer per dag, dat wil zeggen: 5 spanning- en ontspanningcycli gedurende een week. Let erop dat als er bij het oefenen hoofdpijn optreedt, de druk van het aanspannen van de spieren moet worden verminderd.

6. Oefen met het gebruik van de applied tension techniek een keer in een situatie die je tot dit moment - vanwege angst - moeilijk vond om te ondergaan.


Ik denk dat je met het bovenstaande wel uit de voeten moet kunnen. Deze spanningstechniek is namelijk een heel effectieve techniek om flauwvallen te voorkomen. Ik heb nog niet meegemaakt dat als mensen deze methode goed toepasten ze flauwvielen. Ik hoop dat dit een geruststelling voor je is en het je motiveert om er mee aan de slag te gaan.

Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh

 

  • Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
  • EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.

    Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
  • Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
  • Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
  • Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Help, ze kijken!

Liever een dubbele wortelkanaalbehandeling dan een woordje doen voor een groep? U bent niet de enige...

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Training

Zo voorkom je een burn-out

Je hoeft niet alle stress te vermijden om optimaal te functioneren. Ontdék het in deze training!

Lees verder
Advies

Mijn sociale fobie speelt weer op

Lees verder
Interview

Nasrdin Dchar: ‘Ik móést iets aan die angsten doen

Lees verder
Kort

Zo help je een kind met vliegangst

Lees verder
Advies

Kan ik zonder angst alleen blijven wandelen?

Lees verder
Verhaal

Angsttherapie met virtual reality

Lees verder
Advies

Ik raak snel van slag

Lees verder