De vraag
Ik wil af van mijn angst voor bloed
Heeft u ook tips voor mensen met niet-traumagerelateerde fobieën? Ik heb een injectiefobie/bloedfobie die erfelijk lijkt te zijn.
Graag wil ik weten of u tips heeft om hiermee om te gaan. Ik wil die angst voor bloed graag verminderen zonder meteen in therapie te hoeven gaan.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Lisanne,
Een injectieangst is goed te behandelen met de (standaard) gedragstherapeutische methode ‘exposure in vivo’. Het kan verstandig zijn om dit met hulp – en onder begeleiding – van een ervaren psycholoog te doen.
Unieke fobie
Wat een bloedfobie zo specifiek maakt – zoals je wellicht al weet – zijn de duizeligheid en het flauwvallen die ermee gepaard kunnen gaan. Met name de reactie van mensen met een extreme angst voor bloed wordt nogal eens gekenmerkt door een zogenaamd ‘di-fasisch responspatroon’. Bij het zien van bloed of letsel ervaren zij een zeer sterke verlaging van de bloeddruk en de hartslag, waardoor zij soms flauwvallen en zichzelf daarbij kunnen verwonden. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat dit (deels) erfelijk is.
Níet doen bij een bloedfobie: ontspannen
In tegenstelling tot de meeste angsten en fobieën kunnen mensen met een angst voor bloed en injecties juist beter géén ontspanningsmethoden gebruiken, als ze opzien tegen bijvoorbeeld een injectie of een medische ingreep. Ontspannen leidt tot een bloeddrukverlaging, en die vergroot de kans op flauwvallen.
Wél doen bij een bloedfobie: spieren aanspannen
In dit geval is het verstandig om in plaats van te ontspannen, eerst te leren de bloeddruk zelf te verhogen. Dat die je door de spieren aan te spannen. Deze techniek heet ‘applied tension’, en zou voor jou heel geschikt kunnen zijn. Het is verstandig je deze spanningstechniek eerst eigen te maken door er veel mee te oefenen. Pas als je hem goed beheerst kun je dan de confrontatie met een medische ingreep of de injectie aangaan.
De ‘applied tension’-techniek in 6 stappen
Deze spanningstechniek bestaat uit de volgende 6 stappen, ik beschrijf ze hieronder voor je.
1. Neem plaats in een comfortabele stoel.
2. Span zoveel mogelijk spieren maximaal aan, inclusief de spieren van armen, borst, benen en gezicht. Doe dit gedurende 10-15 sec. Meestal voel je dan een warme stroom of een warm gevoel in het hoofd. Dit is dan het teken om de volgende stap te nemen.
3. Neem gedurende 20-30 seconden rust in een normale (dus niet speciaal ontspannen) toestand.
4. Herhaal de voorgaande stappen 5 maal.
5. Oefen het voorgaande 5 keer per dag, dat wil zeggen: 5 spanning- en ontspanningscycli gedurende een week. NB: krijg je hoofdpijn bij het oefenen, verminder dan de druk van het aanspannen van de spieren.
6. Oefen de applied tension techniek een keer in een situatie die je tot dit moment – vanwege angst – moeilijk vond om te ondergaan.
Ik denk dat je met het bovenstaande wel uit de voeten moet kunnen. Deze spanningstechniek is namelijk een heel effectieve techniek om flauwvallen te voorkomen. Ik heb nog niet meegemaakt dat mensen flauwvielen als ze deze methode goed toepasten. Ik hoop dat dit een geruststelling voor je is, en dat het je motiveert om ermee aan de slag te gaan.