De vraag
Groepstherapie na chemokuur
Beste Anette,
Bij mij is in september borstkanker geconstateerd. Ik heb net de laatste chemokuur gehad. Ik woon in Hengelo en er is in Enschede bij het Roessink een programma: “weer in balans”, een serie van acht keer twee uur gesprekken-sport-creativiteit en meditatie. Ik kan daar over drie maanden gebruik van maken. Is dat vergelijkbaar met de groepstherapie voor lotgenoten in jullie instituut? Zou je iets over de opzet in Utrecht kunnen vertellen? Is drie maanden wachten na een chemokuur niet lang?
Liesje

Het advies
Beste Liesje,
De belangstelling voor deelname aan een ‘Herstel en Balans’-groep is op de meeste plaatsen zo groot, dat er vaak om die reden een wachttijd is voor deelname. Daarnaast worden vaak wachttijden gehanteerd na de behandelingen, aangezien patiënten toch echt tijd nodig hebben om daarvan enigszins fysiek te herstellen. Je volgt namelijk bij Herstel en Balans een fysiek trainingsprogramma, samen met een psychosociaal programma.
Het Helen Dowling Instituut verzorgt het psychosociale gedeelte van Herstel en Balans in Utrecht, en het fysiek gedeelte wordt door het revalidatiecentrum de Hoogstraat gegeven. Op de website van Herstel en Balans kan je over alle Herstel en Balansgroepen in Nederland meer informatie vinden: www.herstel-en-balans.nl
Het Helen Dowling Instituut organiseert zelf geen fysiek trainingsprogramma, maar heeft verschillende soorten van groepsbegeleiding, variërend van de groep “Werken aan verwerking”, waarin het geven van informatie over kanker en de psychosociale gevolgen daarvan en de uitwisseling met lotgenoten centraal staan, een meer psychotherapeutische groep “Deelgenoten”, een stressreductiegroep “Leven in de Maalstroom”, een groep voor mensen tot ongeveer 35 jaar “Jong en kanker” en een groep alleen voor partners van mensen met kanker “Partners apart”.
Daarnaast geven wij individuele begeleiding en therapie en organiseren we eenmalige themabijeenkomsten. Voor meer uitgebreide informatie verwijs ik je naar onze website: www.hdi.nl
En… wachten is altijd moeilijk als je graag verder wilt! Sterkte ermee.
met vriendelijke groet,
Anette Pet
• Anette Pet is psychotherapeute bij het Helen Dowling Instituut in Utrecht. Hier wordt hulp psychische hulp geboden aan kankerpatiënten en hun familieleden. Zij is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met ernstige trauma’s.