De vraag
Ik wil af van mijn overgeeffobie
Al heel lang worstel ik met mijn overgeeffobie. Inmiddels kan ik er een klein beetje mee omgaan. Ik heb zelfs laatst een meisje in de auto gehad met extreme reisziekte – zij werd overigens niet misselijk. Het zit me echter nog steeds in de weg.
Nu heb ik gelezen over ‘mind tuning’. Ik heb met iemand erover gesproken, en volgens haar is het echt goed te verhelpen. Hoewel ik mijn overgeeffobie deels wel accepteer zou ik er toch graag beter mee willen leren omgaan. Ik heb al exposure therapie gehad en doe aan mindfulness – daar heb ik trouwens meer aan dan aan die hele exposure therapie.
Die ‘mind tuning’ kost bijna duizend euro, en ik krijg de ziektekostenverzekering niet zover dat ze dat willen betalen. Ik heb hen aangeboden er een zeer uitgebreid verslag over te schrijven zodat ze informatie krijgen over de werkzaamheid. Maar helaas, ze willen er niet aan. Nu is duizend euro voor mij ontzettend veel geld en ik ben best bereid daarvoor te sparen. Maar ik zou zo graag ervaringen horen van anderen! Die staan natuurlijk ook op de site van de ‘mind tuning’, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die zijn. Heeft u enige ervaring met deze vorm van fobiebegeleiding?

Het advies
Een fobie kan hardnekkig zijn, zeker als je de angst al van jongs af aan hebt en allerlei situaties bent gaan vermijden. Uit je mail begrijp ik dat dit het geval is bij jouw overgeeffobie – de angst dat je zelf zult gaan overgeven of dat anderen dat in jouw bijzijn zullen doen.
Welke behandeling bij welke angst
In de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen staat beschreven welke behandeling is aangewezen bij de verschillende angststoornissen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de werkzaamheid van verschillende behandelvormen. Bij een specifieke fobie, zoals een overgeeffobie, is exposure de behandeling van eerste keuze. De fobicus moet zich dan blootstellen aan situaties die hij vanwege zijn angst is gaan vermijden. Daardoor zal de angst geleidelijk afnemen.
Al een heel eind op de goede weg
Jij hebt al exposure therapie gehad, en dat heeft je zeker verder geholpen. Je accepteert de angst gedeeltelijk en kunt er beter mee omgaan – je hebt zelfs laatst een meisje in de auto gehad met extreme reisziekte. Ik vind dat al een behoorlijke overwinning op je fobie!
Overgeeffobie = angst én walging
Een overgeeffobie wijkt iets af van andere fobieën: behalve angst is er sprake van walging. Exposure helpt om de angst te verminderen, maar krijgt minder gemakkelijk vat op de walging. Het duurt langer voordat dát aspect van de fobie afneemt.
Een kwestie van blíjven oefenen
Het kan heel frustrerend zijn om te merken dat je fobie zo hardnekkig is, terwijl je er zo hard aan werkt. Het is naar maar waar: voor iedere fobie geldt dat je moet blijven oefenen. Je moet je blijven blootstellen aan situaties waar je bang voor was of nog bent. Ook moet je alert blijven op vermijdingsgedrag dat voor jou vanzelfsprekend is, maar bij nadere beschouwing toch overbodig is.
Herhalen en eventueel verfijnen van de exposure ligt voor de hand. Het kost je geen geld, maar wel energie en doorzettingsvermogen. En ook al blijft ‘overgeven’ waarschijnlijk een gevoelig thema, je hebt nog wel wat te winnen!
P.S. Op de site van de stichting Emetofobie vind je ook veel nuttige informatie over de overgeeffobie, en op deze site van de GGZ staan de richtlijnen voor behandeling.