De vraag
Elke ochtend ruzie
Op schooldagen heb ik veel strijd met mijn dochter van 15. Ze staat te laat op, moet dan haasten en ik moet haar constant achter haar vodden zitten. Zij wordt daar weer boos om. Erg ongezellig. Wat kan ik eraan doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Je kunt haar meer verantwoordelijkheid geven en afspraken met haar maken – maar wel binnen jouw kader. Bespreek met je dochter dat niemand blij wordt van hoe het nu gaat. Jij ergert je aan haar en zij aan jou. Zeg haar dat je wilt kijken of het haalbaar is om haar meer verantwoordelijkheid te geven. Daar is ze vast voor te porren. Zeg dat je niet zeker weet of ze er al klaar voor is om het zelf te gaan doen, maar dat je haar de kans wilt geven. Lukt het niet? Dan was het nog iets te vroeg en gaan jullie opnieuw afspraken maken.
Jouw kader kan zijn: op tijd op school zijn en geen lessen missen. Spreek een periode af waarin jij je er niet mee bemoeit en waarin ze mag laten zien dat het haar zelf lukt om op tijd op te staan en op school te zijn. Vraag haar wat jij kunt doen om haar te helpen. Waarschuwen als ze nog 15 minuten heeft? Of haar één keer roepen na de wekker? Bedenk zo samen hoe het een succes kan worden.
Pubers willen heel graag zelf regie en serieus genomen worden, zo leer je haar hier stapjes in te zetten. En geloof me, ze zal haar best doen want hoe fijn is het voor haar als dit lukt!
Tischa Neve werkte mee aan de online training ‘Positief opvoeden voor puberouders’.