De vraag
Door roken minder vitamine C
Dag Jeanne,
Ik ben een roker, ongeveer 15 sigaretten per dag, en daarom neem ik bijna elke dag 1000 mg. vitamine C (time released). Ik weet namelijk dat roken de vitame C uit je lichaam haalt. Maar ik vraag me af of dit te veel is.
Maaike

Het advies
Dag Maaike,
Er wordt inderdaad aangegeven dat rokers meer vitamine C zouden moeten gebruiken om over dezelfde hoeveelheid in het lichaam te beschikken als niet-rokers. De schatting is dat rokers ca 125 mg – 200 mg vitamine C per dag nodig hebben. Dit komt overeen met circa twee – drie keer de aanbevolen hoeveelheid. Daarnaast zijn er ook aanwijzigingen dat grote hoeveelheden vitamine C (meer dan 500 mg vitamine C per dag) juist negatieve effecten kunnen hebben. 1000 mg vit C is dus wel erg veel.
Behalve een supplement gebruiken kun je ook meer groenten en fruit eten om extra vitamine C binnen te krijgen. Een sinaasappel of kiwi extra per dag levert je al gauw de extra benodigde hoeveelheid.
Groeten, Jeanne de Vries