De vraag
Dochter wil door de vriendin van mijn zoon niet meer thuis zijn
Geachte Lieve van Geldorp,
Ik heb een zoon van 18 en een dochter van 16. Mijn zoon heeft een vriendin en zij zitten eigenlijk altijd bij ons; ze komt meestal donderdagavond en dan blijft ze tot zondagavond. Afgelopen vakantie is ze twee maanden bij ons geweest.
Mijn zoon was altijd al liever thuis, ook vroeger met vriendjes. Mijn dochter voelt zich echter niet thuis meer in haar eigen huis nu de vriendin van mijn zoon er zo vaak is: zij zit veel op haar kamer of gaat weg.
Ik wil mijn zoon niet wegjagen maar mijn dochter uiteraard ook niet. Hoe los ik dit op?
Vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Wat fijn dat er zoveel gezelligheid is binnen jullie gezin, dat zelfs de vriendin van je zoon het fijn vindt om bij jullie thuis te zijn. Het is logisch dat jouw dochter daar moeite mee heeft.
Er is immers een nieuwe vrouw aanwezig in het gezin, er staat een extra bord op tafel en haar broer is opeens met andere zaken bezig. Kortom; er is sprake van een compleet nieuwe gezinsdynamica. De onderliggende vraag is: wat zit je dochter precies dwars? Vindt ze dat ze te weinig contact heeft met haar broer? Of vindt ze het vervelend dat veel aandacht (van jou als moeder) naar de vriendin van haar broer gaat? Of vindt ze zijn vriendin op sommige vlakken irritant? Of misschien speelt er wel iets heel anders (is ze zelf ook op zoek naar een leuke relatie)?
Een open gesprek tussen jou en je dochter is nodig om erachter te komen wat er in haar hoofd omgaat. Hierbij kunnen vragen gesteld worden als: ‘Waarom ga je vaker weg? We missen je zo’, of ‘Wat zou er moeten gebeuren om het voor jou thuis gezelliger te maken?’ Dit zal jullie als ouders inzicht geven in wat er in haar omgaat.
Daarnaast moeten jullie je als ouders afvragen wat jullie het liefst willen, m.b.t. deze nieuwe fase die voor jullie als gezin is aangebroken. Op moment dat er duidelijkheid is betreffende de bovenstaande zaken, is het goed om samen met je zoon en dochter aan tafel de situatie te bespreken. Immers: iedereen heeft evenveel recht om zich fijn te voelen binnen het gezin.
Hoewel dit waarschijnlijk een lastig gesprek zal zijn, zal het ook zorgen voor opluchting waarin broer en zus inzicht krijgen in elkaars gedachten en gevoelens. Als ouder zou ik me gedurende dit gesprek dan ook vooral richten op het creëren van inzicht in elkaar. Hopelijk kunnen jullie samen tot oplossingen komen en kunnen eventuele misvattingen wegnemen.
Op het moment dat jouw zoon en dochter elkaar redelijk begrijpen is het makkelijker om eventuele ‘nieuwe afspraken’ die uit het gesprek voortvloeien uit te leggen aan zijn vriendin.
Ik weet zeker dat zodra de tranen gedroogd zijn, er weer vrede is in huize weltevree. Maar ditmaal met een dochter die vrolijk door het huis loopt. Heel veel succes.
Vriendelijke groeten,
Lieve van Geldorp