De vraag
Dilemma: Overlevingskans of moederschap
Beste Jolet
Na anderhalf jaar zware behandelingen tegen kanker sta ik voor de keuze om door te gaan met de kuren of niet. Als ik doorga, heb ik meer zekerheid dat de kanker niet terugkomt. Als ik nu stop, is er een kansje dat ik ooit nog kinderen kan krijgen. Hoe kan ik zo’n zware beslissing nemen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is inderdaad een heel zware, zo niet onmogelijke beslissing. Om te beginnen heeft u goede informatie nodig. Hier vindt u die voor vele kankerbeslissingen: www.adjuvantonline.com. Maar goed geïnformeerd zijn, is nog niet voldoende. Dokters kunnen wel kansen noemen, maar dat zegt niets over wat er echt gaat gebeuren (iets met een kleine kans kan best gebeuren; dat zie je bij loterijen). Het blijft dus altijd gokken. Bovendien: uiteindelijk gaat het erom hoe voor u de prioriteiten liggen.
Mijn advies is dus: kies op uw gevoel. Verzamel eerst alle informatie die op u van toepassing is en laat dan de beslissing een tijdje rijpen. Dat gaat het beste als u er niet de hele dag mee bezig bent. Zoek dus afleiding en ontspanning.
Nog enkele tips. Angst voor spijt brengt kankerpatiënten er soms toe eerder vóór dan tégen een behandeling te kiezen onder het motto: better safe than sorry. Ook de mensen om u heen zullen uw keus beïnvloeden – het zal moeilijk zijn een beslissing te nemen die de kans vergroot dat zij u moeten verliezen. De kans bestaat dat u uw overlevingskans daarom zwaarder laat wegen dan eigenlijk past bij uw wens om moeder te worden. Volg vooral uw eigen koers, uw geliefden zullen u daar vast bij willen steunen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, mei 2006