De vraag
Mijn demente moeder ziet steeds vreemde mensen in huis
Mijn demente moeder denkt steeds dat er vreemde mensen in huis zijn. Ze lijkt die echt te zien of te horen. Komt dat door haar dementie? Kunt u meer vertellen over dementie en wanen?

Het advies
Wiesje van der Flier
Dementie- en alzheimerexpert
Bij dementie raken de denkvermogens gaandeweg steeds meer aangetast. Naast achteruitgang in bijvoorbeeld het geheugen, taalvermogens en de zogenaamde uitvoerende functies (zoals plannen en organiseren), kunnen er ook psychologische veranderingen en gedragsveranderingen optreden. Bij dementie horen ook hallucinaties, waarbij men beelden ziet of geluiden hoort die er niet zijn, en wanen: overtuigingen of ideeën die niet op waarheid berusten.
Dementie en wanen
Wanen en hallucinaties kunnen voorkomen bij alzheimer, met name in een verder gevorderd stadium van de ziekte. Bij dementie met Lewy lichaampjes staan hallucinaties juist op de voorgrond, evenals wisselingen in de aandacht en parkinsonisme (lichamelijke veranderingen lijken op de ziekte van Parkinson). Denken dat er vreemde mensen in huis zijn of zelfs vreemde mensen in huis zien kan dus inderdaad horen bij de dementie.