De vraag
De vriendengroep sluit me uit
Ik zat in een gezellige vriendengroep; een van hen was al jaren mijn beste vriendin. Van de ene op de andere dag werd ik niet meer uitgenodigd. Toen ik ernaar vroeg, zei ze dat we andere interesses hadden. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is een vreselijk gevoel om buitengesloten te worden. Dus ik snap dat je terug in die groep wilt. Die ene ‘vriendschap’ is duidelijk voorbij. Misschien vinden andere groepsleden het wél leuk als je met hen optrekt? Vraag dat gerust eens als je iemand alleen spreekt.
Maar weet je wel zeker dat je nog bij deze groep wilt horen? Kijk ook eens verder om je heen – er zijn vast andere mensen die wel met je bevriend willen zijn.
Vriendschappen kunnen voorbijgaan doordat interesses veranderen. Omgekeerd krijg je vanzelf nieuwe vrienden door nieuwe interesses. Die kun je zoeken door je aan te sluiten bij een club die je leuk vindt, bijvoorbeeld voor sport, toneel of muziek.