De discussies over opdrachten en verboden zijn slopend

Geachte heer Matthys,
Onze pleegzoon van 12 heeft McDD*. Hij heeft erg veel moeite met gezag. Hij vindt ook dat hij dezelfde 'rechten' heeft als volwassenen. Als hij iets moet doen, of juist niet mag gaat hij vrijwel altijd de discussie aan. Hij vindt dat een ander niet hoeft te bepalen wat wel en niet mag/moet.

Regelmatig ontaardt dit bij hem, zowel thuis als op school, tot verbale en/of fysieke agressie. Hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan? Zijn gedrag vreet energie en af en toe sloopt het ons.

Vriendelijke groeten,
Carla

  • De afkorting McDD staat voor een meervoudig-complexe ontwikkelingsstoornis. Kinderen met McDD hebben moeite met het leggen van contacten met leeftijdgenoten, het invullen van vrije tijd etc. Ze zijn vaak extreem gevoelig voor prikkels uit de omgeving. Ze kunnen daarnaast last hebben van achtergrondgeluiden die anderen niet eens horen. Bovendien hebben ze moeite met het reguleren van hun emoties zoals angst en/of woede. Er is verder vaak sprake van denkstoornissen. Door een te sterke fantasie zijn gedachten soms niet meer te remmen. Werkelijkheid en fantasie lopen dan door elkaar heen (redactie).

Ons advies

Beste Carla,
Voor het doen afnemen van ‘alsmaar in discussie gaan over opdrachten en verboden’ is negeren van dit ongewenste gedrag de meest aangewezen methode. Negeren is echter alles behalve gemakkelijk om uit te voeren.

Bij negeren geeft u geen antwoord op wat uw kind inbrengt, u kijkt het kind niet aan, zo nodig wendt u zich af en begint met een eigen activiteit. Zodra het kind gewenst gedrag vertoont, geeft u opnieuw aandacht.

Het is moeilijk om dit consequent te doen, ook al omdat de kans bestaat dat het ongewenste gedrag in het begin juist toeneemt in plaats van afneemt. Bovendien, als u zo nu en dan toch in discussie gaat met hem, roept dat bij hem de verwachting op dat, als hij lang genoeg doorgaat, het toch weer zal lukken om de opdracht of de grens die u gesteld heeft ter discussie te stellen.

Behalve negeren kan het ook helpen om vaste regels en afspraken op schrift te stellen, hierover zo mogelijk met hem overeenstemming te bereiken, zodat u hiernaar kunt verwijzen als hij in discussie wil gaan. Het is belangrijk dat u bij het uitvoeren van deze aanpak de steun krijgt van uw omgeving, want, inderdaad, dit gedragsprobleem is slopend.

vriendelijke groet,
Walter Matthys

Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.

Walter Matthys

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Artikel Psychologie Magazine

Lees verder
Artikel

10 onmisbare inzichten

Hoe ouder we worden, hoe wijzer. Een aanlokkelijk vooruitzicht, maar veel van die inzichten hadden w...

Lees verder
Artikel

Autisme

Lees verder
Recensie

Computerspelletjes in 2000: Jatten, beuken en knallen

Lees verder
Artikel

Juul durft meer met Tasha

Lees verder
Advies

Lotgenotengroep voor kinderen van autisten

Lees verder
Interview

‘Mijn ex gaat mij vermoorden’

Lees verder
Artikel

autisme

Lees verder