De vraag
Bij mijn ouders ben ik steeds bang om iets verkeerd te doen
Hallo Wilbert,
Mijn moeder heeft de laatste paar jaar een soort van achterdocht ontwikkeld naar mijn zus en mij. Dat merken we als we iets simpels doen of juist niet doen, bijvoorbeeld onverwacht broodjes eten na een verjaardag, terwijl dit van tevoren bij niemand bekend was. Zij denkt dan dat zij de enige is die hier niets vanaf weet. Ze komt hier later met me op terug. Wat ik dan anders had kunnen doen weet ik niet, ik ben me eigenlijk van geen kwaad bewust. En zo zijn er nog heel veel voorbeelden.
Ik heb wel een beetje afstand genomen van mijn beide ouders, omdat ze nooit enthousiast zijn wanneer ik iets heb gekocht wat ik echt heel leuk vind of wanneer ik iets heel graag wil. Ze hebben altijd een oordeel klaar, die meestal niet overeen komt met mijn gevoelens of denkwijze. Maar ze doen juist wel erg veel voor mij en mijn zus. Ze passen veel op hun kleinkinderen en staan verder altijd voor ons klaar. Dat maakt het ook zo lastig. Mijn zus en ik lopen nu constant op onze tenen om maar niets verkeerd te doen. Kunt u mij tips geven hoe ik hiermee om moet gaan?
Groeten van Ina

Het advies
Beste Ina,
Het klinkt alsof jullie niet veel praten met elkaar. Er zijn oordelen, stille hints, je voelt achterdocht, jullie doen elkaar tekort. Er is ook een soort afhankelijkheid, want je ouders doen veel voor je. Wat meer duidelijkheid zou lucht kunnen brengen.
Ik spreek graag op oplossingsgerichte manier met mensen en in dit kader kan ik je aanraden te proberen het gesprek op gang te brengen door te gaan vragen naar wensen, naar dromen, naar fantasieën van je ouders. Vraag er onbevangen (dus zonder oordeel) naar, luister naar ze, laat merken wat je ervan begrijpt en vraag door over alles wat je niet begrijpt. Houd het klein, ga niet direct alle oude koeien uit de sloot halen.
Misschien gaan ze vragen wat jouw wensen zijn, misschien kun je daar iets persoonlijks over vertellen. Uiteindelijk zouden een paar gesprekken bij een gezinstherapeut (of gezinscoach, klinkt misschien wat minder bedreigend) wonderen kunnen doen. Met wonderen kunnen oplossingsgerichte therapeuten heel goed en creatief uit de voeten!
Je kunt via internet veel artikelen vinden over ‘Oplossingsgerichte therapie’ of ‘Oplossingsgerichte gespreksvoering’.
Veel succes ermee,
met vriendelijke groeten,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl