De vraag
Bang in het donker
Al vanaf mijn jeugd ben ik ontzettend bang in het donker. Nu ben ik twintig en woon ik op kamers, maar ik ben nog steeds bang in het donker. De laatste tijd is de angst vrij sterk. Soms durf ik ’s avonds niet in mijn eentje naar boven om te gaan slapen, terwijl er toch iemand thuis is. En ik heb veel slapeloze nachten.
Het kan zijn dat ik bang ben in het donker als gevolg van stress. In korte tijd heb ik een aantal dierbaren verloren, en ik studeer in juni af. Ik twijfel of ik naar de dokter zal gaan – is dat niet kinderachtig?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik vind het helemaal niet kinderachtig om hulp in te schakelen bij zo’n mate van angst. Helaas, de één wordt geboren met meer aanleg voor angst dan de ander. U heeft een angst ontwikkeld voor het donker.
Meer stress = vaker bang in het donker – maar gedragstherapie biedt handvaten
In tijden van stress – zoals u op dit moment doormaakt – zal zo’n angst altijd meer de kop opsteken. Het probleem zal dus wel wat afnemen als u zich beter voelt. Maar via gedragstherapie kunt u beter leren om zélf invloed op de angst te krijgen, zodat u minder bang bent in het donker. Het is niet makkelijk, maar u zult er de rest van uw leven plezier van hebben. Als u niet meer bang bent in het donker kunt u bovendien beter uw verdriet om die dierbaren een plaats geven, afstuderen en een leuke baan zoeken.
Hier lees je meer over therapie en verschillende therapievormen