De vraag
Hoe kan ik een goede relatie opbouwen met de ex van mijn man?
Ik ben stiefmoeder van een tweeling van tien jaar. Ik ken ze al sinds ze twee zijn en ik zie ze echt als mijn kinderen. Mijn man en ik hebben samen geen kinderen. Met zijn ex-vrouw kan ik het goed vinden, maar zodra zij en ik samen zijn – zonder mijn man of de kinderen – doet ze heel vreemd.
Het is alsof ze mij duidelijk wil maken dat het haar kinderen zijn, en ook nog haar man. Ze praat over hen in de wij-vorm en benadrukt voortdurend dat ik maar tijdelijk in hun leven ben. Het is net alsof we twee apenvrouwtjes zijn die om de kinderen vechten. Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ik geen bedreiging voor haar ben? Maar ook dat ik genoeg heb van haar zogenaamde rol als spil van het gezin?

Het advies
Helaas heb ik geen bevredigend antwoord of oplossing op jouw vraag. Misschien is de enige conclusie die ik je kan meegeven: je moet je erbij neerleggen, geen oplossing maar wel eerlijk. De reden hiervan is gelegen in de verschillende belangen die mannen en vrouwen in een relatie hebben, biologisch gezien.
Voor vrouwen zijn biologisch twee dingen belangrijk: het verwekken van gezond en goed nageslacht, daar hebben ze een man voor nodig, maar ze willen ook dat de man bijdraagt in de zorg voor het nageslacht. Natuurlijk is in onze moderne maatschappij dat wat minder belangrijk, maar realiseer je dat deze oerdriften niet alleen in een belangrijk deel van de wereld nog erg cruciaal zijn, ook in onze maatschappij was dit belangrijk tot niet zo heel lang geleden.
Wat betekent dit kort door de bocht: vrouwen vinden het minder erg dat mannen seks hebben met andere vrouwen en vreemdgaan, dan dat ze zorg geven aan andere vrouwen, oftewel een relatie aangaan. Hierop is ook het jaloeziemechanisme gebaseerd. Vrouwen zijn vooral jaloers op de relatie die ‘haar’ man aangaat met een andere vrouwe en op de aandacht die hij haar geeft.
Als ik dan kijk naar jouw situatie, ondanks dat jullie het goed kunnen vinden, blijft er een soort oermechanisme doorkomen van jaloezie en ongeacht het feit dat je geen bedreiging bent voor de ex van je man en hoe goed jij ook je best doet, jij krijgt wel zijn zorg en zij zal af en toe proberen haar plek een beetje op te eisen.
Ondanks dat het goed uit te leggen is hoe het werkt, blijft het vervelend.
Met vriendelijke groet,
Patrick van Veen