De vraag
Als ik emotioneel ben, kan ik me niet uiten
Beste Bart,
Als ik erg geëmotioneerd ben of diep geraakt ben door emoties of iets wat mij heel diep raakt van binnen, kan ik geen woord uitbrengen. Ik heb een heel rood hoofd en moet huilen of zit er tegenaan en ik kan geen enkel woord uitbrengen. Toch heb ik de behoefte om mij te uiten naar diegene waarover het gaat.
Heeft u een tip hoe ik het beste mij uit? Want ik vind het vervelend voor mijzelf maar ook voor de ander, want die ziet wel dat mij iets behoorlijk dwars zit.
groeten van Dorien

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Dorien,
In het vliegtuig krijg je altijd de instructie om in geval van nood, eerst je eigen zuurstofmasker op te zetten, pas daarna kun je checken of een ander ook zijn zuurstof krijgt. Zorg eerst voor jezelf, pas dan kun je wat voor een ander betekenen.
Als je geraakt bent, dan ben je geraakt, en dat is waar je aandacht is. Adem naar die plek die om aandacht vraagt, verken die plek, vraag je zelf af ‘Wat heb ik nu nodig’? Belangrijk is om niet te snel contact met de ander te willen maken, om voor de ander te gaan zorgen. Geef jezelf toestemming om geraakt te zijn, voel wat er gevoeld moet worden, en maak weer contact als jij daaraan toe bent.
Je kunt er naderhand met die persoon weer op terug komen. Je kunt ook van te voren zeggen dat je via een handsignaal laat zien dat je tijd voor jezelf nodig hebt. (leg bijvoorbeeld een hand op je hart). Ook kun je de techniek van Emotional Focused Therapy gebruiken, schijnt te werken.
Tenslotte Dorien, hoe zou jij willen dat anderen met je om zouden gaan als ze jou daar met een roodhoofd zouden zien zitten, zoekend naar woorden? ….en wat weerhoudt je om dit van te voren aan te geven?
Het beste,
Bart Landstra
ps. jouw naam betekent; God’s geschenk.