De vraag
Als baby was ik drie maanden weg van mijn ouders
Hallo Ursela
Mijn ouders hebben mij als baby drie keer een maand uit logeren gedaan in mijn eerste levensjaar. Kan dat mijn problemen met relaties verklaren?
Groeten van Elske de Waard

Het advies
Beste Elske,
Babypsychologie is een vak apart. Een vak dat in de loop van de jaren evalueert. Zo is een ‘nieuwe’ veronderstelling dat de baby als een human being over alle menselijke eigenschappen beschikt, eigenschappen waarmee de baby met anderen kan communiceren.
Alhoewel er steeds meer verschillende samenlevingsvormen en oppasvariaties bestaan, is de oude hechtingstheorie van Bowlby nog steeds actueel. Deze theorie stelt de relatie tussen moeder en baby centraal en spreekt van een hechtingsgedrag van een kind naar diens opvoeder. Een kind dat zich ‘veilig’ heeft kunnen hechten, blijkt beter in staat te zijn een intieme, stabiele relatie te ontwikkelen. Een theorie die professor Van IJzendoorn wetenschappelijk heeft bewezen. Een bewijs waarbij jij de enige bent die kunt beoordelen in hoeverre deze wetenschap op jouw situatie van toepassing is geweest, in hoeverre jij je als kind door banden van liefde geborgen hebt gevoeld.
Elske, ik hoop van harte dat je je relatieproblemen ‘snel’ tot het verleden kunt laten behoren. Succes!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com