De vraag
Agressieve opvoedstijl
Al een paar weken heb ik geen contact meer met mijn dochter en haar gezin. Dat is waarschijnlijk het gevolg van mijn bemoeienis met de manier waarop mijn schoonzoon zich gedraagt. Hij is agressief en wil de kinderen voortdurend straffen, negeren, laten huilen… Mijn dochter doet er niets tegen. Mijn echtgenoot en ik zijn er kapot van dat we ze niet meer zien.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Het lijkt erop dat je dochter en haar gezin zich bezinnen op hoe ze zich ten opzichte van jullie moeten verhouden. Daar hebben ze tijd voor nodig.
Je hebt hun manier van opvoeden bekritiseerd en hen daarmee gekwetst. Zij willen immers het beste voor hun kinderen, ook al lijkt dat er in jullie ogen niet op, of is het ook niet het beste voor de kinderen.
Wat jij, je man, je dochter en je schoonzoon gemeen hebben, is dat jullie de (klein)kinderen het beste gunnen en voor het slechte willen behoeden. Dat kan een ingang zijn voor een gesprek.
Alleen over de manier waaróp, verschillen jullie van mening. De kunst is om niet jullie manier als de beste en hun manier als slecht te benoemen.
Begin met excuses aanbieden voor je ongevraagde advies. Benoem dat je kunt zien dat ze het allerbeste willen voor hun kinderen.
Zeg dat je het ouderschap bij hen laat en vraag op welke manier jullie opa en oma voor hun kinderen mogen zijn. Uiteindelijk is dat wat jullie kleinkinderen nodig hebben: een opa en oma die gek op ze zijn.