De vraag
Waarom ben ik nog steeds alleen?
Beste Jolet
Ik ben een vrouw van 47 en sinds vier jaar single. Ik wil graag een nieuwe relatie, maar dat lukt niet. Van alles heb ik gedaan: relatiewebsites, een contactadvertentie, feesten en weekendjes voor singles, een relatiebemiddelingsbureau en speeddaten. Ik sta midden in het leven, doe cursussen, ga regelmatig uit, ik doe er alles aan om er goed uit te zien (zelfs cosmetische operaties), ik ben niet verlegen, heb een leuk eigen bedrijfje en een prachtig herenhuis. Ik heb zelfhulpboeken gelezen en via een flirtcursus heb ik begrepen dat ik me wat minder onafhankelijk moet opstellen. Ik heb nu vier keer een leuke man ontmoet, maar elke keer ben ík degene die verliefd wordt en híj niet. De mannen die mij leuk vinden, die vind ik niet interessant. Zie ik iets over het hoofd?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is duidelijk dat u een leuk en boeiend mens bent, bovendien zit u er financieel ook niet slecht bij. Mannen weten deze dingen te waarderen – zij kunnen met u goed voor de dag komen. Ik vraag me echter wel af of dát het soort man is dat u zoekt. Klopt het dat u vooral zoekt naar geborgenheid en overgave? Richt u dan bij een nieuwe ontmoeting uitsluitend op het emotionele contact, en minder op zijn en uw bewonderenswaardige eigenschappen. Een lieve man vinden is een zoektocht die niet veel inspanning vraagt. Wel is het nodig dat u bewust voelt wat u mist en dat u zich hiervoor openstelt, waar u ook komt. Het valt me op dat u er zo functioneel over schrijft – de liefde is veel toevalliger en minder maakbaar dan u denkt. U komt voldoende onder de mensen – open uw hart, zodat u die lieve man herkent als hij op uw pad komt.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.