De vraag

Wie is slachtoffer en wie dader bij pesten?

Pesten op school komt geregeld voor, soms ook zonder dat leerkrachten het merken. Hoe kun je dit het beste voorkomen? En wat doe je er als leerkracht aan als er gepest wordt? Richt je je bij hulp als een kanjertraining niet teveel op het slachtoffer? Een dader moet toch ook gestopt worden omdat hij bezig is met destructief gedrag?

Het advies

Over pesten valt zeer veel te zeggen. In het algemeen kan worden gezegd dat de tegenstelling pester versus gepeste niet altijd een duidelijke indeling is. Voorbeeld: een drietal meisjes komt beklag doen bij de leerkracht. Ze vertellen dat een van de jongens bij herhaling hun borsten en billen betast. De school treedt krachtig op. Uiteindelijk wordt de jongen geschorst van school.

Goede aanpak? Niks hoor, de meisjes hadden bedacht dat ze door samen te spannen deze jongen op die manier van school konden pesten. Wil je dit soort processen doorzien, dan moet een leerkracht/een school inzicht hebben in de dynamiek die ten grondslag ligt aan pestproblematiek. Het meest eenvoudige om pestproblematiek te voorkomen is het goede voorbeeld van de leerkracht en de ouders zelf, waarin het uitgangspunt is: heb respect voor het andere/de ander en voor jezelf.

Meer weten over dit thema? Bekijk Opvoeden
Deel dit artikel:
5 mei 2005 | Laatst gewijzigd op 15 juli 2020

Lees ook deze artikelen

Zo ga je als student slim om met je hooggevoeligheid
Video

Zo ga je als student slim om met je hooggevoeligheid

Studeren, bijbaantje, borrels en rijles; het leven van een student staat nooit stil. Niet gek dat je daarvan overprikkeld raakt, v...
Dit is waarom de natuur ons kalm maakt
Branded content

Dit is waarom de natuur ons kalm maakt

Voel je je onrustig? Ga de natuur in, dat is met stip de beste plek om te ontstressen. Daarom organiseerden we in het voorjaar sam...
Tijd voor liefde
Kort

Tijd voor liefde

3,2% van de tijd ervaren we gevoelens van liefde – niet vaak dus, terwijl ze wél ons humeur een flinke boost geven, zo blijkt u...
Tijd voor liefde
Kort

Tijd voor liefde

3,2% van de tijd ervaren we gevoelens van liefde – niet vaak dus, terwijl ze wél ons humeur een flinke boost geven, zo blijkt u...
Ik word zo moe van mijn werk
Advies

Ik word zo moe van mijn werk

Dag mevrouw, Ik ben 55 jaar en ik werk in het onderwijs. De laatste tijd kost het me steeds meer moeite en ik heb het weekend nodi...
Waarom is er zoveel strijd tussen mijn tienerzoons?
Advies

Waarom is er zoveel strijd tussen mijn tienerzoons?

Dag mevrouw van Geldorp, Mijn oudste zoon van 14 let de hele dag op zijn jongere broer (12) – zodat hij hem wanneer het kan omla...
De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel
Artikel

De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel

Wie wilde weten welke beklemmende vormen de terreur op de werkplek kan aannemen, kon enkele jaren geleden in de bioscoop terecht. ...
Ik ben geen meeloper meer en nu vinden mensen mij egocentrisch!
Advies

Ik ben geen meeloper meer en nu vinden mensen mij egocentrisch!

Dag Ursela, Ik zit in de knoei met mezelf. Ik heb onlangs cursus een gevolgd en daaruit geleerd mezelf anders te gaan profileren. ...
Schrijver Murat Isik: ‘Ik laat me niet meer beperken door schaamte’
Interview

Schrijver Murat Isik: ‘Ik laat me niet meer beperken door schaamte’

Lange tijd was zijn overlevingsstrategie: veel slikken en voor je houden. Maar door het schrijven van Wees onzichtbaar ontdekte Mu...
vraag 58 Wat wil ik later worden?
Artikel

vraag 58 Wat wil ik later worden?

Dewi Hollander (17) zoekt uit welke studie ze moet gaan doen
9383