4 tips om je angst te overwinnen

1. Zoek het gevaar juist op

Hoe moeilijk je het ook vindt: stel jezelf bloot aan het gevaar waar je zo bang voor bent. Uit onderzoek blijkt dat dat de beste manier is om angst te overwinnen.

TEST
Doe de test »

Waarvoor ben jij het bangst?

Door het doorstaan van de angstige gedachten en de bijbehorende spanning merkt je dat de wereld niet vergaat. Hoe vaker je een angstige situatie aangaat, hoe meer je zelfvertrouwen groeit. Het ontlopen van gevaar versterkt de angst alleen maar.

2. Ontwikkel alternatieve verwachtingen

Angstige gedachten komen meestal voor in de vorm van een verwachting dat er iets naars gaat gebeuren. Zo bestaat vliegangst voor een groot deel uit de angst om neer te storten, terwijl de kans daarop uitzonderlijk klein is. Niet de statistische feiten, maar bijgeloof en emoties bepalen je angst.

Bedenk dat er voor elke angstige verwachting diverse alternatieve verwachtingen bestaan. Als je eerste gedachte bijvoorbeeld is: ‘Ik kom vast te zitten in de lift’, zeg dan daarna tegen jezelf: ‘Ook als ik vast kom te zitten, zal ik niet stikken.’

3. Schrijf de voordelen van je angst op

Het heeft niet alleen maar nadelen om angstig te zijn. Vaak levert het je extra aandacht op, iedereen houdt rekening met je en je bent vrijgesteld van ‘enge’ activiteiten.

Je krijgt meer inzicht in je angstgedrag door een lijstje te maken van alle voor- en nadelen. Hoe prettig ziet je leven eruit als je van je angst bent verlost? Wat zijn de nadelen van de verandering? Hoe passen gezins- en familieleden zich nu aan je angsten aan? Wat zal daarin veranderen als je je angstgedachten hebt overwonnen?

4. Ontspan je handen

Eenvoudige ontspanningsoefeningen helpen angst te verminderen. Uit een groot Italiaans onderzoek blijkt dat juist oefeningen die iedereen overal kan doen het meest effectief zijn.

Een ervan is deze: laat je handen steeds enkele seconden volledig ontspannen naast je lichaam hangen. Ontspannen handen zorgen ervoor dat het hele lichaam ontspant. In 70 tot 80 procent van de gevallen leidde deze oefening tot een duidelijke vermindering van angst en spanning.