1. Een sterke spanningsboog en goed gekozen boeren

Boer zoekt Vrouw is zo opgezet dat de kijker wekenlang geboeid kan blijven. Communicatiespecialist Marc Wessels: ‘Het programma houdt slim de aandacht vast.

Waarom kijken mensen zo graag naar het leedvermaak op Temptation Island?

Waarom kijken mensen zo graag naar het leedvermaak op Temptation Island?

Zet een koppel gescheiden van elkaar op een tropisch eiland, laat een roedel ‘verleiders’ en een...

Lees verder

Aan het einde van de rit gaat de boer op vakantie met zijn of haar geliefde. Als kijker wil je die hele rit meemaken: wie gaat deze boer kiezen? Wie valt er af? De spanningsboog blijft overeind, en de kijker geboeid.’

De boeren worden ook slim gecast: het zijn markante figuren die je elke uitzending wat beter leert kennen. Wessels: ‘Ik denk dat ze zoveel aanmeldingen van boeren krijgen, dat ze de deelnemers kunnen selecteren op hun uitgesproken karakter.

Daardoor gaan mensen erover praten. Tijdens uitzendingen zie je bijvoorbeeld op Twitter screenshots voorbijkomen met grappige uitspraken van de boeren, en van opvallende momenten.

2. We willen het erover hebben, op sociale media en bij de koffieautomaat

Mensen kijken echt sámen naar de uitzendingen en de hashtag #bzv op Twitter is dan vaak trending.

Als hengstenhouder Steffi aan haar dates laat zien hoe je dat nou eigenlijk doet, sperma verzamelen van een dekhengst, zijn de scherpe tweets niet van de lucht: ‘in welke fase van je relatie ben je als je je (toekomstige) vriendin met haar blote hand een enorme paardenleuter ziet vasthouden en dat niet ongemakkelijk vindt?’

De gedeelde kijkervaring zorgt ervoor dat je er bijna niet onderuit kunt. Wessels: ‘Als er 3 of 4 miljoen mensen kijken, doe jij dat vanzelf ook. Iedereen heeft het erover, waardoor de boeren hun intrede doen in onze eigen sociale wereld.

3. We worden allemaal een beetje boer (of diens date)

Dé kracht van elke reality show is dat mensen zich op de een of andere manier kunnen herkennen in degene op het scherm. Ook wat dat betreft zit BZV slim in elkaar: met boeren (en hun dates) van alle leeftijden, stugge of juist heel open mensen, serieuze en ‘de leukste thuis’-types.

Naarmate het seizoen vordert, neemt ook de parasociale interactie toe: kijkers denken de boeren en hun dates echt te kennen en gaan ze steeds leuker vinden – of ontwikkelen juist een antipathie voor sommige deelnemers.

‘De herkenbaarheid, en daarmee de mogelijkheid je met boeren te identificeren, is heel groot’, zegt Wessels. ‘Vooral de ongemakkelijkheid in de sociale interactie lokt identificatie uit. We kennen het allemaal: wat zeg je tegen iemand die je voor het eerst ontmoet? En hoe flirt je nou eigenlijk een beetje op een leuke manier?’

Er zit ook leedvermaak bij, een emotie die ervoor kan zorgen dat je je beter voelt over jezelf. Wessels: ‘Het idee “ik ben ook  weleens onhandig in het sociale contact, maar toch weer niet zó erg”, voelt heel prettig aan.’

Daarom bevatten de fragmenten die viral vaak juist de ongemakkelijkste momenten. Een boer die tijdens het scheren van een koe ‘per ongeluk’ aan de billen van zijn date zit, bijvoorbeeld. ‘Daar kunnen mensen smakelijk om lachen terwijl ze stiekem denken: dat zou ik zelf veel beter doen.’