Met een rood aangelopen hoofd stuift de baas woest naar binnen, een goede vriendin staat wanhopig huilend op de stoep, de buurvrouw krijgt het in de lift tussen de tweede en vijfde verdieping plotseling Spaans benauwd. In het dagelijks leven hebben we onvermijdelijk te maken met heftige emoties van mensen, maar meestal weten we niet precies wat nu de beste manier is om daarmee om te gaan. Aan de ene kant wil je zo iemand graag helpen, aan de andere kant kan zo’n uitbarsting ook wrevel opwekken, omdat je ongewild wordt meegesleurd in een draaikolk van emoties.

Onze eerste instinctieve reactie op een emotionele explosie is meestal niet de juiste, zegt klinisch psycholoog Albert Bernstein in zijn boek How to deal with emotionally explosive people. Als therapeut heeft hij inmiddels dertig jaar ervaring met emotionele mensen. Bernstein: ‘Vaak zijn we geneigd om verdrietige mensen op te vrolijken, om mensen die in paniek zijn te beschermen en om boze mensen met gelijke munt terug te betalen. Maar dit soort ‘primitieve’ reacties verergeren de situatie alleen maar. Wanneer je bijvoorbeeld beschermend reageert op een vrouw die een paniekaanval heeft, kan zij gaan denken dat er echt iets is om bang voor te

Log in om verder te lezen.