1. Zoek rust

Juist in onduidelijke of chaotische situaties is het handig om je intuïtie in te zetten. Even rust zoeken is op zulke momenten belangrijk, net als even stoppen met logisch nadenken. Bekijk hier passende oefeningen om dit voor elkaar te krijgen.

Training

Grip op je gedachten

  • Inzicht in je eigen denkgewoontes
  • Extra tips voor nachtelijk piekeren
  • Inclusief stappenplan voor het nemen van beslissingen
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Oefening A – Muziek

Ga op zoek naar muziek die je rustig maakt. Wat voor soort muziek dit zal zijn, is heel persoonlijk. Het enige wat belangrijk is, is dat de klanken van de muziek rustig zijn. Bij de een werkt klassieke muziek goed, de ander prefereert romantische popmuziek. Maar ook het luisteren naar muziek met natuurgeluiden of het horen van alleen bepaalde natuurgeluiden, zoals zingende vogels, werkt bij sommige mensen heel goed.

Luister naar deze muziek in een aangename ruimte en neem de muziek goed in je op. Doe dit een aantal keren.

Deze ervaring kun je vervolgens op andere momenten gebruiken. Je weet bijvoorbeeld niet hoe je een probleem op je werk moet oplossen en je wil je intuïtie gebruiken. Toch blijf je maar piekeren. Ga dan rustig zitten en denk aan de muziek en de kamer. Je zult merken dat je zo tot rust komt. Hoe vaker je dit doet, hoe gemakkelijker het je zal afgaan.

Een andere methode die hierop lijkt, is de volgende:
Neem een moment in gedachten waarop je je volledig ontspannen voelde. Bijvoorbeeld toen je tijdens de vakantie op een luchtbed in zee dreef.
Denk terug aan dit moment en aan wat je met je zintuigen waarnam: de geur van de zee, het kalme geruis van de golven.
Aan deze ervaring van volmaakte rust kun je terugdenken op momenten dat je je wilt ontspannen.

Oefening B – Voorwerp

Concentreer je aandacht op een voorwerp. Zoek een voorwerp uit dat je plezierig vindt om naar te kijken en dat je aandacht kan vasthouden. Bijvoorbeeld een mooie schelp.
Kijk gedurende een aantal minuten geconcentreerd naar het voorwerp.
Schrijf vervolgens op hoe je je voelde toen je naar het voorwerp staarde.
Raakte je hierbij in een andere gemoedstoestand? En zo ja, waaraan merkte je dat en hoe voelde het? Zag je beelden in je hoofd toen je naar het voorwerp staarde? Schrijf deze beelden dan ook op.

Door deze oefening regelmatig te herhalen, kom je tot rust en maak je gemakkelijker contact met de beelden waarin intuïtieve gevoelens vaak worden uitgedrukt.

Oefening C – Ontstresswoord

Zoek een woord dat je tot rust brengt en zeg dit hardop op momenten dat je gestrest bent en je je gedachten leeg wilt maken.

Voorbeelden van zulke woorden zijn ‘stop’ of ‘even relaxen’.

Oefening D – Geheugensteuntje

Vat in een heldere zin samen wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld: ‘Ik ga iedere dag meer werken met mijn intuïtie.’

Hang deze zin op een plaats waar u vaak komt, zoals op een spiegel of de koelkast en herhaal hem in gedachten een paar keer per dag.

Ga verder naar oefening 2: hoe voelt intuïtie?