Wat hebben jullie onderzocht?

Onderzoeker Maartje Willeboordse: ‘Vier jaar lang volgden we leerlingen van acht Limburgse basisscholen. Op twee scholen konden leerlingen tijdens een langere lunchpauze meedoen met voetballen, dansen, judoën, knutselen, toneelspelen of vrij spelen. En op twee scholen was er naast dit activiteitenprogramma aandacht voor gezond eten. Kinderen kregen een zelfsmeerlunch volgens de Schijf van Vijf. Op de overige vier scholen veranderde er niets.’

Welke leerlingen hadden het meeste profijt?

‘De leerlingen die gezond aten én meer bewogen. Niet alleen hadden zij een gezonder gewicht, er werd ook minder geplaagd op het schoolplein, aldus de kinderen en de stafleden. Dat laatste was een verrassend, bijkomend inzicht. We hadden dit niet opgezet als anti-pestprogramma.’

Waarom werd er minder gepest?

‘Pesten gebeurt soms uit verveling. Dat ondervang je met meer structuur en een activiteitenprogramma waarin kinderen hun energie kwijt kunnen. Het samen eten van dezelfde lunch zorgde ook voor verbroedering; er werd bijvoorbeeld minder vergeleken (wat heb jij in je boterhammentrommel?).’

Pesten op ‘De gezonde basisschool van de toekomst’. Een exploratief onderzoek, Pedagogiek, juli 2020