Natuurwandelingen blijken…

  • de tijd te vertragen
    Een wandelingetje van 10 minuten in het bos leek voor proefpersonen duidelijk langer te duren dan een even lang ommetje in bebouwd gebied.
  • je humeur te verbeteren
    De natuurwandelaars uit het onderzoek hadden na afloop een aanmerkelijk beter humeur dan degenen die tussen de gebouwen hadden gewandeld.
  • stress te verlagen
    Beide wandelroutes werkten stressverlagend, maar de natuurlijke route bleek in dat opzicht nog een stuk effectiever.
  • je aandacht en concentratievermogen te herstellen
    Wolken die voorbijdrijven, blaadjes die ruisen in de wind, dat soort natuurprocessen grijpt onbewust de aandacht. Door je daaraan over te geven, kun je je vervolgens weer beter concentreren op die lastige presentatie of ingewikkelde groepsmail, zo blijkt uit een ander Amerikaans onderzoek.

We zitten de hele dag tikkend achter onze computer, rennen we van afspraak naar afspraak, en ploffen we ’s avonds met Netflix op de bank. De kloof tussen ons oerinstinct en het moderne leven groeit, en daar worden we niet gelukkig van. We voelen ons opgefokt, moe, onrustig en overprikkeld. De redactie van Psychologie Magazine gaat weer leven volgens ons oerinstinct. Doe je mee? Ontvang gratis een week lang iedere dag een e-mail met daarin een vlog en praktische tips.

TEST
Doe de test »

Welk breintype ben je?

Time grows on trees: The effect of nature settings on time perception. Journal of Environmental Psychology, 2017, vol. 54