Iedereen geeft tijdens het winkelen wel eens meer uit dan verstandig is, maar voor sommigen is kopen net zo verslavend als drugs. De Engelse psychologe Helga Dittmar van de universiteit van Sussex deed onderzoek naar koopverslaafden, in negen van de tien gevallen vrouwen. Ze ontdekte twee eigenschappen die vrouwen gevoelig maken voor koopverslaving: materialisme en een laag zelfbeeld.

Uit de koopdagboeken die de onderzochte vrouwen bijhielden, bleek dat de high na het kopen bij koopverslaafden sterker was dan bij anderen. Helaas waren die positieve gevoelens slechts van korte duur: koopverslaafden hadden vaker spijt van hun aankopen, omdat ze zich door de spullen niet beter waren gaan voelen over zichzelf. Daarom is het zinvoller om aan het zelfbeeld van de verslaafde vrouwen te werken dan om hun te leren omgaan met geld, meent Dittmar.

Vrouwen zouden vaker koopverslaafd zijn dan mannen omdat winkelen past in ons beeld van de vrouwelijke identiteit. Ook denkt de psychologe dat het voor vrouwen (omdat ze vaker het huishouden runnen) minder vanzelfsprekend is om op andere manieren hun zelfvertrouwen op te vijzelen, bijvoorbeeld door met vrienden naar de kroeg te gaan of door te gaan sporten.

Journal of social and clinical psychology, september 2005