Eenmaal bij mij op de bank blijkt dat Maarten er inmiddels aan twijfelt of dit werk wel bij hem past. ‘Welke stappen moet ik nemen om me weer “aan” te voelen, zoals toen ik begon?’ vraagt hij zich af.

Bij de coach: ‘Durf je kwetsbaar te zijn?’

Door de juiste vragen te stellen, helpt een coach cliënten verder in hun ontwikkeling. In deze afle...

Lees verder

Aan zijn werkgever ligt het niet, vindt hij: die heeft hem als groot talent binnengehaald en heeft er alle vertrouwen in dat Maarten, ook al is hij nog maar begin twintig, snel kan doorgroeien in het bedrijf. Niet voor niets kreeg hij vrijwel meteen een team van vijftien mensen onder zich.

Maarten had er destijds veel zin in: leidinggeven, veel zeggenschap hebben, bijdragen aan de groei van het bedrijf en goed verdienen. En nu hij het er zo over heeft, trekt hem dat nog steeds aan.

Alleen: die collega’s! Die halen deadlines niet, klagen en morren. Maarten gaat daardoor zelf maar aan de slag; elke dag en elk weekend maakt hij overuren. Hij moet dit kunnen, vindt hij.

Niet in de laatste plaats omdat ‘topfuncties’ zoals hij het noemt, in de familie zitten: zijn broer is advocaat en zijn zus is chirurg. Samen stellen we vast dat hij niet zozeer een andere baan wil, maar wel iets wil veranderen aan de wisselwerking met zijn team.

Anders contact maken

Na een aantal sessies zijn we erachter dat Maarten een bepaald beeld heeft van leidinggeven, namelijk: mensen vertellen wat ze moeten doen. En dat dat niet werkt. Met een spottend lachje concludeert hij: ‘Ik kan dus gewoon niet leidinggeven.’

Training

Training Coach worden: de eerste stap

  • Leer wat coaching is en wat niet
  • Leer de basis van effectieve methodieken
  • Ontdek of je verder wilt leren voor coach
Bekijk de training
Nu maar
€ 150,- incl btw

Ik leg hem uit dat hij waarschijnlijk op een ‘directieve’ manier bezig is zijn werknemers aan te sturen en dat een meer ‘mensgerichte’ manier, waarbij de relatie met de werknemer voorop staat, wellicht beter bij hem en zijn team past.

Ik laat hem kennismaken met een methode die hem kan helpen op een effectieve manier contact te maken met zijn team: Clean Language. Het uitgangspunt daarvan is dat je de ander zo open mogelijk vraagt een mogelijke uitkomst te onderzoeken en wat hij of zij graag wil doen.

Bijvoorbeeld met de vraag: ‘Wat zou je willen dat er gebeurt?’ Daarmee kan Maarten voorkomen hij in de rol van slachtoffer of redder schiet (‘Dan doe ik het zelf wel’) en zo overbelast raakt. Ik geef hem een set vragen mee zodat hij zich in de Clean Language methodiek kan verdiepen.

Goede gesprekken

‘Ik sta weer aan,’ zegt Maarten als ik hem na twee weken terugzie. Hij had de methode uitgeprobeerd, onder andere bij een werknemer met rugpijn.

In de eerste instantie zag hij dat als een smoesje en wilde hij hem al geïrriteerd werk uit handen nemen. Maar toen hij vroeg: ‘Wat zou je willen dat er gebeurt?’ bleek de uitkomst alleen een andere bureaustoel en een paar dagen vrij te zijn.

Coachfinder

Vind een betrouwbare coach via Coachfinder

Coaching is een belangrijke stap in zelfontwikkeling. Maar de juiste coach vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Coachfinder helpt je in je zoektocht naar een coach die bij je past.

Vind je ideale coach

Bij een werknemer die op die vraag ‘Weet ik niet’ antwoordde, wist Maarten er ‘Wat is er voor nodig om het wel te weten?’ uit te persen. ‘Niet makkelijk,’ vond hij. ‘Maar het leverde goede gesprekken op. Mensen blijken veel meer bereid te zijn een tandje bij te zetten dan ik dacht. Ik heb niet meer in het weekend hoeven werken.’

Na zes sessies durft Maarten voorzichtig te concluderen dat er geen reden meer is om te twijfelen aan zijn baan of aan zijn vermogen om leiding te geven. ‘En ik sta er inmiddels om bekend dat ik van die moeilijke vragen stel,’ zegt hij lachend. ‘Maar dat vindt niemand erg.’

Door de juiste vragen te stellen, helpt een coach cliënten verder in hun ontwikkeling. In deze aflevering vertelt Wouter Rikmans over zijn gesprek met Maarten (24) en de vraag die voor een doorbraak zorgde.
Coach Wouter Rikmans helpt mensen met systemische aanpak bij het verbeteren van hun vaardigheden.

Aannamevrij

‘Clean Language is een methodiek om aannamevrij en uitkomstgericht naar boven te krijgen wat er bij iemand speelt,’ vertelt coach Wouter Rikmans.

‘Je kunt het inzetten als leidinggevende of therapeut, maar ook in niet-professionele relaties. Want ongeacht onze rol, zijn we vaak geneigd om het probleem van de ander te willen oplossen (“Zal ik anders…?”) of te bagatelliseren (“Maar de goeie kant is…”). Zo ontneem je iemand de kans om zelf een oplossing te vinden en haal je jezelf soms onnodig werk op de hals.’

Een andere goede Clean Language-vraag is: ‘En dat is net zoiets als?’ waarmee je je gesprekspartner uitdaagt een antwoord of metafoor te bedenken voor een situatie of vraagstuk.

Rikmans: ‘Maarten wilde zich bijvoorbeeld zelfverzekerder voelen en toen ik hem die vraag stelde, noemde hij een tijger. Zo voelt hij zich namelijk als hij wél zeker van zichzelf is. Het helpt hem nu om in spannende situaties aan een tijger te denken.’