Je bent weer op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten over de geestelijke gezondheid

Hoe komt het bijvoorbeeld dat zo veel mensen depressief zijn? Ons brein is van nature meer gericht op dingen die niet goed gaan. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat deze zorgelijke blik zich kan vastzetten. Je brein wordt minder flexibel. Het is dan alsof je in de tweede versnelling op de snelweg probeert te rijden. Je wilt wel vooruit, maar het lukt niet meer – je wordt depressief.

Training

Omgaan met depressie

  • Leer depressie beter begrijpen aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten
  • Ontdek welke eerste stappen je kunt zetten om beter met je depressie om te gaan
  • Inspirerende sessies met video en achtergrondartikelen
Bekijk de training
Nu maar
45,-

Je leert hoe je weer psychisch gezond kunt worden

De combinatie van antidepressiva met cognitieve gedragstherapie werkt bijvoorbeeld beter tegen depressie dan een van beide. Met pillen kun je ervoor zorgen dat neuronen actiever worden en met gedragstherapie geef je ze een zetje in de goede denkrichting. Een lichte angststoornis kun je bestrijden met minder cafeïne, stoppen met roken, beter slapen en meer bewegen. Ernstige angststoornissen bestrijd je met gedragstherapeutische methoden zoals imaginaire exposure, wat betekent dat je je in verbeelding blootstelt aan datgene wat je vreest.

Je snapt waarom je meer gaat eten als je gestrest bent

En waarom je het daardoor makkelijker kunt laten. Meer spanning leidt tot meer neuropeptide Y, een chemisch stressstofje dat sloom en hongerig maakt. Door de extra cortisol die ook vrijkomt bij stress houd je calorieën vast. Je gewicht stijgt dan in rap tempo. Het medicijn? Vaker ontspannen.

Dean Burnett, Psychologica. Het wel en wee van je mentale gezondheid, Spectrum, € 17,99