De vraag
Ze maken me zwart bij de manager
Beste Jolet,
Onlangs heb ik bij mijn functioneringsgesprek te horen gekregen dat ik, hoewel ik goed presteer en eigenlijk voor alles zeer goed scoor, toch een negatieve beoordeling heb gekregen van mijn manager. Ik vermoed dat dit komt omdat drie direct leidinggevenden me zwartmaken bij deze man. Dat heeft me nu bijna een exitgesprek opgeleverd. Ik ben vader van twee kleine kinderen en wil mijn baan niet verliezen. Wat kan ik doen? Ik heb geen vertrouwen meer in mijn directe baas en de manager; ze wijzen naar elkaar.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Om te beginnen: zorg dat u weet wat uw rechten zijn - lees de CAO erop na en vraag advies bij een arbeidsjurist of bij de vakbond. Maak aantekeningen van gesprekken en bewaar eventuele mails. Uw werkgever heeft misschien een procedure om te klagen over onheuse behandeling.
Mijn advies is psychologisch: zorg goed voor uzelf zodat u minder gespannen bent, want dan gaat alles beter. De site psychischegezondheid.nl heeft een goed 'stresscentrum' met tests en tips. En verder zou ik het contact met de direct leidinggevende niet uit de weg gaan, want iemand moet voor u pleiten bij de manager. Vraag hem of haar wat u praktisch kunt doen om dit oordeel bij te stellen. Houd moed!
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp