De vraag
Zal ik ooit nog een relatie krijgen?
Ik ben een alleenstaande moeder van 36. Sinds de geboorte van mijn zoon, bijna 9 jaar geleden, heb ik alleen kortstondige relaties gehad die vooral fysiek van aard waren. Ik wil graag verder met een partner in een gezonde liefdevolle relatie. Maar ik heb niet de beste ervaringen met mannen en ik ben bang dat ik mezelf afsluit voor relaties om niet gekwetst te raken. Hoe kan ik mezelf motiveren om de hoop niet op te geven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Iedereen kan op elke leeftijd nog blij worden van een nieuwe relatie. Er is dus geen haast bij. En: op elk potje past een dekseltje. Dat is ook voor u mogelijk. Houd dus moed.
Misschien dat iets in uzelf u belemmert. Dat kan van alles zijn – te weinig zelfvertrouwen, te hoge eisen, irreële verwachtingen, angst voor afhankelijkheid of ambivalentie tegenover mannen. Om daar uit te komen is zelfonderzoek nodig en een nieuwe kijk op de liefde. Ga nog even niet op zoek naar een man; zoek liever steun in vriendschappen.
Investeer de komende tijd in uw ontwikkeling. Kijk op psychologiemagazine.nl of er een training is die u kan helpen. Zoek een boek dat u aanspreekt. Praat met vrienden; een ander ziet het soms helderder. U kunt natuurlijk ook een psycholoog inschakelen.
Verdring intussen niet uw verlangens; probeer die te voelen en te accepteren als iets dat bij u hoort. Ga pas weer daten als u voelt dat u er op een nieuwe manier klaar voor bent. En neem ook daarvoor de tijd – u heeft nog een heel leven voor u. Als u vermoedt dat seks een slechte raadgever is, stel het vrijen dan even uit; relaties die uit vriendschap ontstaan hebben een goede kans van slagen.