De vraag
Welk beroep ga ik kiezen?
Hallo Ursela,
Ik ben bijna klaar met mijn bachelor Nederlandse taal & cultuur. Ik hoef alleen nog mijn scriptie te schrijven. Ik stel dit steeds uit, omdat ik best bang ben voor de toekomst. Ik weet namelijk echt niet wat ik moet gaan doen als ik klaar ben. Ik ga geen master of andere opleiding meer doen, want ik ben echt even klaar met studeren. Bovendien heb ik al een gigantische studieschuld, omdat ik – onder andere vanwege psychische problemen – veel langer over mijn studie heb gedaan dan zou moeten en daarnaast heb bij geleend.
Ik weet niet echt wat me leuk lijkt om beroepsmatig te doen en heb het idee dat mijn mogelijkheden vrij beperkt zijn. Zelfs om als leraar aan de slag te mogen, moet ik eerst nog een bevoegdheid halen, wat ik op dit moment niet zie zitten. Het liefst zou ik als freelance tekstschrijver werken – ik weet dat ik dit kan, maar dat lijkt me qua inkomsten te onzeker; mijn partner is net een eigen bedrijf gestart en dit loopt nog niet optimaal.
Hoe kom ik erachter welke kant ik op moet gaan?
Groeten van Marijn

Het advies
Beste Marijn,
Graag wil ik je complimenteren met je doorzettingsvermogen. Je hebt, ondanks je psychische problemen, je studie bijna afgerond. Dat is meer dan prijzenswaardig! Omdat jouw scriptie jou ook wel zal gaan lukken, is het nu mooi tijd om onze blik op jouw toekomst te gaan richten. Een blik waar je overigens echt niet bang voor hoeft te zijn. Je hebt een gedegen opleiding, je bent volhardend en vanzelfsprekend beschik je over een groot aantal sterke kwaliteiten. Dus succes is verzekerd!
Uitgangspunt is natuurlijk wel dat je voor werk kiest waar je helemaal achterstaat, werk dat jou veel energie en geluk zal brengen. Maar hoe komen we daar nu achter? Om te beginnen kun je de komende weken eens de personeelsadvertenties bijhouden en die vacatures uitknippen die jou spontaan wel wat lijken, zonder dat je van te voren de functie-eisen doorneemt. Vervolgens maak je na verloop van tijd een tweesplitsing. En zet je al naar gelang jouw inzicht een R (realistisch) of een O (onrealistisch) op de door jou verzamelde ‘krantenknipsels’. Vervolgens gooi je ze allemaal door elkaar en maak je wederom een indeling. Een indeling naar bedrijfstype. Daarna mag je je afvragen wat jou dit alles zegt. In hoeverre zijn de onrealistische functies echt zo onhaalbaar? Of zouden deze vacatures met aanvullende ervaring/opleiding toch nog wel binnen handbereik kunnen liggen? Bijvoorbeeld door je op bepaalde gebieden verder te ontwikkelen. Wie weet kom je daarbij wel tot nieuwe inzichten, inzichten zoals ‘ik ga als tekstschrijver bij een reclamebureau aan de slag’.
Natuurlijk kun je je ook altijd nog laten adviseren door een loopbaancoach en/of de volgende websites raadplegen.
Marijn, zet qua studie/scriptie nog even de puntjes op de i, dan kun je 2009 als een inspirerend (schrijf)jaar gaan beleven! Succes en heel veel geluk gewenst samen met je partner.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com