De vraag
Kan ik nog een nieuwe draai geven aan mijn carrière?
Sinds 2016 ben ik teamleider; een rol die ik destijds aannam om mezelf verder te ontwikkelen. Maar na twee jaar vind ik mijn baan enorm saai geworden en bovendien zeer vermoeiend. Ik ben ondernemend en kan slecht stilzitten. Het liefst wil ik nu een heel andere weg inslaan, maar kan dat nog op mijn 44ste?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
In principe ben je nooit te oud voor een carrièreswitch, maar de mogelijkheden en consequenties zijn natuurlijk wel anders als je niet piepjong meer bent. Allereerst is je persoonlijke situatie van belang; heb je bijvoorbeeld een stevige hypotheek, of kinderen die nog willen gaan studeren? Wanneer je sterk afhankelijk bent van een vast inkomen is het altijd aan te raden om pas ontslag te nemen als je concreet zicht hebt op een nieuwe baan.
Daarnaast is het van belang te onderzoeken welke rol werk inneemt in je leven en wat je ervan verwacht. Als je snel verveeld raakt, kan dat betekenen dat je meer afwisseling in je werk nodig hebt. Maar het kan ook inhouden dat je deze afwisseling beter in je vrije tijd kunt zoeken.
Gedegen (zelf)onderzoek is altijd aan te raden: wat zijn je unieke talenten en vaardigheden? Heb je voor je droombaan een aanvullende opleiding nodig? Is er op dit moment vraag naar het beroep dat je ambieert? Enzovoorts. Idealiter doorloop je dit traject met een loopbaanadviseur, maar je kunt dit ook zelf doen met de hulp van een goede vriend of met boeken over loopbaancoaching.