De vraag
We maken steeds ruzie over de opvoeding
Mijn man denkt heel vaak anders over de opvoeding van onze kinderen dan ik. Daardoor hebben we dus vaak ruzie (over de opvoeding) en gaat het heel slecht met onze relatie. Hoe komen we hieruit?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Ouders – maar ook geliefden
Om de relatie met je partner zuiver te houden, is het belangrijk dat je die scheidt van de relatie die jullie als ouders met elkaar hebben. Vertrouw erop dat je partner, net als jij, jullie kinderen het beste gunt en voor het slechtste wil behoeden.
Ongeschreven regels uit je eigen jeugd
Wat het beste is, hebben jullie geleerd in de gezinnen waarin jullie zelf zijn opgegroeid. Daaruit heb je (ongeschreven) regels meegenomen waaraan je zonder het te beseffen veel waarde hecht. Of je wilt ze juist nadrukkelijk níet doorgeven. Je partner heeft dat precies zo. Jullie lopen er tegenaan dat tussen de waarden en boodschappen uit jullie families grote verschillen zitten.
Minder ruzie over de opvoeding: een stappenplan
Ik adviseer jullie de volgende aanpak:
• Maak ieder voor jezelf een lijst met grote en kleine belangrijke regels, waarden, normen en boodschappen uit je eigen familie;
• Geef aan welke je graag wilt meegeven aan de kinderen;
• Leg jullie lijsten naast elkaar en kies samen welke regels, waarden, etc., bij jullie gezin passen. En: voor welk kind zijn welke regels van belang? En welke niet?
• Houd je eensgezind, als ouderteam, aan de afgesproken regels;
• Neem regelmatig de tijd om er samen over te praten en je erop te bezinnen;
• Laat het uitgangspunt voor elke keuze het belang van jullie kinderen zijn.
Benieuwd hoe familie- en relatietherapie werkt?
Bekijk hier de videoserie ‘In therapie’ met Gerrie Reijersen van Buuren