De vraag
‘Wat zijn goede beroepen voor HSP’s?’
Ik ben al een paar keer gestopt met een administratieve baan omdat ik niet tegen de drukte in een kantoortuin kon. En in mijn laatste baan kon ik niet aarden doordat ik onder te hoge tijdsdruk moest werken. Nu wil ik een beroepsopleiding gaan doen voor werk dat bij me past. Maar welke beroepen zijn geschikt voor hoogsensitieve mensen?

Het advies
Expert
Elke van Hoof
Hoogsensitiviteit, stress en burnout
In principe zijn veel beroepen geschikt voor HSP’s. Bij het kiezen van een beroep kun je dan ook het beste uitgaan van je talenten en interesses, niet van je hoogsensitiviteit, want dat is maar één van je persoonlijkheidskenmerken. In sommige beroepen kun je wel sneller overprikkeld raken, bijvoorbeeld als je veel contact met mensen hebt of als het werk veel lawaai of andere drukte met zich meebrengt. Die prikkels kunnen zorgen voor stress en als je veel stress ervaart, ben je weer gevoeliger voor overprikkeling.
Daarom is het voor jou – waar je ook werkt – extra belangrijk dat je je grenzen bewaakt, door bijvoorbeeld niet meer dan je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als HSP heb je het ook nodig om voldoende hersteltijd in te bouwen door niet te lang door te werken en pauzes te nemen. Een rustige werkomgeving of maatregelen als een koptelefoon opzetten kunnen helpen tegen overprikkeling. Tot slot is het voor een hoogsensitief persoon belangrijk om in een positieve en ondersteunende sfeer te werken. Daar ben jij namelijk ook gevoeliger voor dan iemand die niet hoogsensitief is.