De vraag
Ik weet nog steeds niet wat ik worden wil
Geachte Ursela,
Wanhopig word ik van mezelf. Al jaren probeer ik erachter te komen wat ik later worden wil. Ik ben inmiddels 42 jaar, heb een gezin met drie kinderen en ik ben nog geen stap verder.
Ik heb nooit echt gestudeerd. Ik ben een aantal jaren werkzaam geweest binnen het bedrijf van mijn ouders. Mijn vader was binnenhuisarchitect en mijn moeder financieel directeur. Ik heb altijd erg opgekeken tegen mijn vader gezien de studie die hij heeft gedaan. Ik ben zelf ook artistiek, maar erg faalangstig, onzeker, verlegen en een echte weegschaal.
Ik kom er nu achter dat er veel jaren verloren zijn gegaan en er veel mogelijkheden verkeken zijn. Volgens een aantal mensen ben ik zeker hbo onderlegt maar ik moet het met een lbo diploma doen. Misschien omdat er weinig tijd voor mij was, omdat broer epilepsie had en op mijn zestiende mijn vader een hartinfarct kreeg. Ik weet het niet meer.
Groetjes Twijfelaar

Het advies
Beste Twijfelaar,
Wanhopen, dát is echt niet nodig!
Je hebt nog volop kansen. Je bent pas 42 jaar, hebt een gezin met drie kinderen. Dus, een organisatietalent zul je zeker wel zijn! Bovendien is een diploma tegenwoordig ook niet meer heilig. Veelal gaat het om de persoon in kwestie: waar staat iemand voor, wat zijn diens vaardigheden, wat zijn diens mogelijkheden…? Ook is ondertussen wel bekend dat herintredende vrouwen zeer betrouwbare werknemers zijn, die zeer gedegen te werk gaan. Als je daarbij ook nog eens de gunstige arbeidsmarkt meetelt, dan mag je zeker wel hopen op een voor jou rooskleurige toekomst.
Dus, je hebt alle wind in de zeilen om met succes aan de slag te gaan. Belangrijk is natuurlijk wel dat je datgene gaat doen wat jíj leuk zou vinden. Begin daarom eerst eens te bepalen wat je echt wilt in jouw leven. Als leidraad kun je daarbij het overzicht hanteren dat ik (ook aan een) Twijfelaar heb gegeven.
Een overzicht waarin jij je willen/je kunnen inzichtelijk maakt. Daarnaast kun je je ook eens vrijblijvend op de arbeidsmarkt oriënteren door een aantal uitzendbureaus binnen te wandelen. Wie weet krijg je dan wel een paar verhelderende ideeën. Ideeën aangevuld met tips welke cursussen/studies/workshops voor jou interessant/waardevol zijn. Ook zou je via vrijwilligerswerk kunnen gaan uittesten wat jou ligt/wat jij leuk vindt om te doen. Kortom, ga op onderzoek uit en grijp die kansen die ook voor jou op werk/studiegebied in het verschiet liggen.
Twijfelaar, laat je niet regeren door gevoelens van angst, onzekerheid, verlegenheid (of pak ze middels een training heldhaftig aan), wees overtuigd van je eigen kwaliteiten én van al die mooie toekomstperspectieven die zich voor jou nog zullen openen!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg:
www.cleverwise.com