De vraag
Wanneer ben je klaar voor een nieuwe relatie?
Wat kan ik als prille dertiger doen om me weer open te stellen voor eventuele partners? Ik heb het gevoel dat niemand goed genoeg is voor mij en voel afkeer van elk minpuntje bij de ander. Hoe kom ik te weten of ik weer klaar ben voor een nieuwe relatie?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Als u iedereen afstoot, komt u nooit te weten of u er ‘weer’ klaar voor bent. Vanwege dat woordje ‘weer’ denk ik dat u ooit wel een relatie kon hebben, maar dat u iets naars heeft meegemaakt, dat iemand u heeft teleurgesteld. En daaraan hield u het idee over dat niemand goed genoeg is voor u.
U bent de enige niet. Heel vaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘te kieskeurig’ zijn voor een nieuwe relatie. Wat ze bedoelen is dat ze bang zijn om opnieuw te worden gekwetst. Of om opnieuw te kwetsen. Als u blijft denken dat u er niet klaar voor bent, kunt u altijd alleen blijven. Het is misschien niet uw schuld dat u zo bent gaan denken, maar u kunt daar wel iets aan veranderen. Hoe? U zou opnieuw moeten leren liefhebben. Liefde maakt blind, zeggen ze. Uit onderzoek blijkt dat ook. Mensen die verliefd worden zien geen minpunten aan het voorwerp van hun verliefdheid. Sommige onderzoekers zeggen zelfs dat dit de functie van liefde is. Zonder die blindheid zouden mensen nooit dicht genoeg bij elkaar kunnen komen om elkaar te gaan vertrouwen en accepteren. Wie liefheeft, ziet geen minpunten. En hoe moet dat, leren liefhebben? Zoek iemand met lieve ogen en verdrink daarin. //